От „другите са виновни“ до „справедливо решение“ – трудният път на Глосов до оставката
Девет дни след пускането на системата с е-винетките започна обстрелването по високите етажи
Девет дни след видимо неуспешното въвеждане на електронните винетки за леките автомобили, най-после дойде и оставката на председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Светослав Глосов. Пътят до нея не може да се каже дълъг (само девет дни), но той беше изпълнен с откази за поемане на лична вина, прехвърляне на отговорност към по-ниските нива на управление и няколко изгорени "бушона".
Ако АПИ беше частна фирма и се беше случил такъв провал, ръководителят на тази фирма нямаше да остане и няколко часа на своя пост. Но за да се стигне до оставката на Глосов, трябваше първо да бъдат уволнени инж. Веселин Давидов - член на Управителния съвет на АПИ, отговарящ за изграждането на електронната система за събиране на пътни такси, Антон Антонов - директор на Националното тол управление и Радослав Николов, съветник в Политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Все едно някой може да си представи, че тези хора биха взели решение, без да са получили санкция от Глосов.
В първите дни на хаоса самият премиер Бойко Борисов се застъпи за Глосов и за АПИ, заявявайки, че "винаги при преминаването от хартия на електронен носител е така". Той, разбира се, не спомена, че е недопустимо точно на граничните пунктове да няма машини за винетки (все пак искамe да събираме пари за пътищата си от преминаващите чужди граждани), не спомена, че системата за конвертиране е приета от АПИ във вид, в който всеки третокласник може да се подиграва с нея, не спомена и, че самата система е пусната с редица "бъгове", за които самият Глосов призна в няколко интервюта, но обеща някога да бъдат оправени.
И тази сутрин министър-председателят Бойко Борисов вече поиска и получи оставката на Глосов. Вероятно е осъзнал мащаба на провала, който ще му се стовари с голяма сила на предстоящите избори тази година, и е решил най-накрая да вземе правилното решение. А Глосов, който досега многократно заявяваше, че общо взето всичко е точно със системата и просто има нужда от малко настройки, вече заяви: „няма нищо лошо, Борисов е справедлив“.
През всичките дни от 1 януари обаче шефът на АПИ държеше на това, че проблем с винетките няма, или ако има, те се отстраняват бързо от фирмата изпълнител на поръчката „Капш“. Тя все още не е поела отговорност и не е глобена за недоставените навреме устройства за таксуване по всички гранични пунктове.
По интересното обаче е противоречивото поведение на Глосов през деветте дни досега. Нека си припомним какво говореше той по темата с фалстарта на системата:
Ден след старта ѝ вече бившият шеф на АПИ коментира пред bTV, че е възможно да възникнат грешки при електронната система за закупуване на винетки, защото тя все още е нова. Това беше и основното оправдание, което се тиражираше от него и останалите от ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“ през следващите дни, когато проблемите с винетките продължаваха да изнервят гражданите.
Глосов обясни също, че потребителите срещат трудности при боравенето със системата, но не би трябвало да има проблем при купуването им, независимо дали се взимат през терминал, уебсайт или мобилно приложение. Проблеми обаче имаше като например регистриране на винетка от един номер 166 пъти или както заявиха от АПИ – огромен брой опити за манипулиране на системата. Точно поради тази причина отпадна и гениалната идея за конвертиране на хартиените стикери в електронни – така хората няма да губят излишно време в преобразуване на стикерите си, за които и без това няма да бъдат глобени, тъй като те все още са валидни.
На 5 януари Глосов заяви, че проблемите с е-винетките идват от хакерски атаки. „Освен софтуерните проблеми при системата за електронни винетки е имало и хакерска намеса“, коментира той в студиото на NOVA. По думите му това обаче не се дължало на слаба защита, а на слабост в разработката на софтуера и този проблем също се отстранява. „Има проблеми и затруднения, които се създадоха. Реагира се веднага и те се отстраняват, но това е нещо ново, което сега се внедрява и започва да работи. Считам, че до седмица техническите проблеми ще бъдат отстранени“, каза председателят на АПИ.
В същото интервю Глосов коментира, че не е изключено още хора да понесат отговорност за хаоса с винетките, тъй като малко по-рано на същия ден бяха освободени трима директори, свързани със системата, като един от тях е шефът на „Национално тол управление“ Антон Антонов.
Глосов каза още, че не му е искана оставка и не отговори на въпроса дали трябва да напусне поста си след проблемите с елекетронните винетки. „Дейността на АПИ не се свежда само до продажбата на винетки. Има си членове на Управителния съвет, които отговарят за различни видове дейности. До вчера на обяд не знаех за тези рокади. Това е преценка на премиера”, каза Глосов.
На 6 януари председателят на УС на АПИ продължаваше да защитава идеята си, че проблем с винетките няма „няма фалстарт при въвеждането им“. Оправданието му за проблемите със системата от първия ден бе, че тъй като е нов и сложен продукт се появяват технически проблеми, които се отстраняват веднага. Той не пропусна да отбележи, че към момента не е дадена една стотинка на изпълнителя на поръчката за електронните винетки и тол системата „Капш“.