AI като сомелиер: Как изкуственият интелект вече променя винената индустрия
AI технологиите са въведени в много страни, но в България все още не са разпространени
Изкуственият интелект (AI) бързо трансформира много индустрии и винарската индустрия не е изключение. Инструментите и технологиите, задвижвани от AI, имат потенциала да революционизират начина, по който виното се произвежда, предлага на пазара и се дегустира.
Управление на лозя
AI вече се използва за управление на лозята, с възможност за наблюдение на климатичните условия, които са критични за отглеждането на грозде", разказва пред Economic.bg Меглена Михова, основател на „Пробежекс“ – компания за маркетинг и износ на българско вино.
AI роботи се използват и за гроздобер – те наблюдават условията и определят от кога до кога да започне брането на гроздето. В процеса на ферментация AI може да допринесе за по-контролиран и последователен производствен процес. Този подход се очаква да намали и рисковете от грешки в технологичния процес.
Специалистът обяснява, че технологиите с AI са въведени в много страни, като Франция, Италия, Испания, САЩ, Австралия, Чили. Те се използват за управлението на лозята, наблюдение на здравето им, оптимизиране на напояването, прогнозиране на оптималното време за прибиране на реколтата, както и за процеса на ферментация.
В България изкуственият интелект все още не е придобил значителна известност сред винопроизводителите. Въпреки това, приемането на AI в селското стопанство се разширява в световен мащаб и ще бъде въпрос на време да се включат AI технологии в процесите на производство на вино“.
AI като сомелиер
На вниманието на всички сомелиери – вече в света се заговори, че AI идва и за техните работни места. Има сомелиери, които виждат новия инструмент като огромна възможност да облекчат голямото си натоварване, особено по време на обучение и по-специално по време на самостоятелни дегустации, където той може да служи като отправна точка с нотка на обективност и да допринесе за разширяване на техните експериментални хоризонти. Според тях обаче нищо не може да замени човешката връзка като част от опита в ресторанта.
AI със сигурност трансформира и изживяването на потребителите. Няколко приложения вече предлагат възможност за подпомагане на любителите на виното при избора на вино“, каза още Михова.
По думите ѝ това може да работи само ако производителите са проактивни и генерират информация и описание на дегустацията на своите вина. „Това може да бъде и възможност за малки производители или нови производители, които могат да направят своите продукти по-видими за любителите на виното, които иначе може да не попаднат на техните вина“.
Според Михова AI може да доведе до повече експерименти със стилове вина, тъй като производствените параметри ще бъдат по-добре контролирани. Анализът на данните за предпочитанията на потребителите и тенденциите във вкуса ще предложат добри показатели за производителите, така че те да могат да отговорят на очакванията на потребителите.
Вярвам обаче, че изкуственият интелект има по-голям потенциал като помощен инструмент за производителите, които да експериментират, да въвеждат иновации и да предлагат нови вкусове и тенденции“.
AI оценява вече оценява виното
AI като оценител на виното се появи в един от най-големите винени конкурси в Европа – Concours Mondial de Bruxelles (CMB). Михова разказа, че екипът на CMB работи през годините с изследователите от статистическия институт на Льовен в Белгия за усъвършенстване на анализа на дегустационните бележки.
„AI предлага нови възможности за прецизиране на статистическия анализ. Процесът позволява анализиране на профила на всеки дегустатор въз основа на неговата строгост или щедрост, последователността на оценките, тяхната повторяемост, използване на пълния набор от налични резултати, способността да се разграничат отличните вина от просто добрите вина“.
Съдиите не просто дават оценки. Всеки съдия трябва да обоснове своята оценка, като напише дегустационни бележки. Тази година, с помощта на AI, CMB предлага за първи път уникално описание на вината, базирано на анализа на дегустационния доклад на членовете на журито.
Всеки производител, участващ в конкурса, получава изчерпателен доклад за своя продукт, включително: колело на ароматите във виното и радар на неговия вкус, дегустационни бележки, пpоизход на съдиите, качествата на виното, cлабоститe на виното, силните му страни.
Къде е България
И докато говорим за иновациите в сектора, които все още не са масово разпространени у нас. Според експерта позицията на българските вина на пазара като цяло не е впечатляваща и не отговаря на потенциала.
Важно е обаче да се отбележи, че въпреки скромните количества като цяло, качеството на изнасяните вина се повишава. Същото важи и за възприятието на потребителите за качеството на вината от България, което прави възможно да се продават вина в супермаркетите в Бенелюкс, например на ценово ниво 5 – 7 евро на рафта“.
За популяризация на българското вино липсват рекламата и маркетингът, но според Михова, „това, което наистина липсва, е обща стратегическа визия и обединени усилия, подкрепени от българското правителство.
„Има много индивидуални инициативи, което е добре, но тези спорадични усилия са недостатъчни за изграждането на качественo възприятие на марката България“, казва тя.