Ако Facebook събира много данни, то колко ли трупа Google
~ 3 мин.
Всеизвестен факт е, че социалните медии събират информация за потребителите си в продължение на години. Покрай фиаското с Cambridge Analytica и разкритието, че компанията неправомерно е използвала данните от десетки милиони Facebook профили проблемът излезе начело в обществения дневен ред.
Казусът постави и въпросът за това какви и колко данни събират другите сайтове и услуги, посещавани от милиони потребители ежедневно. Любопитно е например какво знае най-голямата търсачка Google. Скорошна статистика показва какъв обем от информация трупа тя само за година.
Докладът сочи, че Google натрупва толкова данни от потребителското сърфиране, че да запълни 569 555 страници хартия във формат A4, пише британският The Sun. Ако тази хартия се натрупа вертикално, тя ще достигне височина от близо 58 метра.
Информацията, която събира компанията, идва от използването на различните ѝ услуги, а те са много. Достатъчно е да се споменат някои от най-популярните като Google Maps, Gmail и YouTube. На базата на данните от всички тях гигнтът знае неща за свои потребители като това кога те напускат работа и колко време им отнема да се приберат вкъщи, какви маршрути използват и как се придвижват ежедневно.
За всеки отделен потребител на Google има около 23 731 страници с данни, се казва още в доклада. Тази информация се използва предимно за насочване на подходяща реклама въз основа на извършените преди това търсения, както и на други персонализирани, но не директно идентифицируеми от потребителя данни.
Програмистът Дулън Кюрън разказва, че се е възползвал от правото си да поиска от Google информацията, която компанията е събрала за него. Той е бил изненадан например, че тя има списък с уебсайтовете, които е посещавал в моментите, когато е използвал режим „инкогнито“ в Chrome.
По думите му сред информацията за себе си той е открил и всяка заснета снимка с телефона, както и документи, които е бил изтрил от облачната услуга за съхранение на Google.
Статистиките сочат, че 2.8% от световния капацитет за съхранение се използва за пазене на данните на потребителите именно на Google. В бранша дори се чуват призиви гигантът да започне да плаща на хората за личните им данни.
Предвид дейността си от компанията изтъкват, че поверителността и сигурността на потребителите е от най-голямо значение за нея. По тази причина екипът години наред се е занимавал усъвършенстването на инструментите като My Account, така че да дадат възможност на човек да достъпва и контролира данните си безпрепятствено.
„Ние насърчаваме всички да преглеждат редовно My Acoount и 3.8“, казват от Google и посочват, че през последната година във Великобритания това са направили около 3.8 млн. души. Корпорацията обяснява, че „вашите данни правят неща като Google Maps да работят по-добре и по-ефективно, помагайки да се разработват модели на трафика, така че да намерите най-бързия пък към вкъщи“.
Въпреки това Andorid устройствата са набедени, че изпращат данни до Google, дори настройките за поверителност да са сочели обратното. Конфликтен е и въпросът, че множество от мобилните приложения са за деца, което извежда казуса на друго ниво.
Междувременно през 2014 г. Google въведе „Правото да бъдеш забравен“. От тогава до февруари 2018 г. компанията е получила над 654 000 заявки за отстраняването на общо 2.43 URL адреса, като е уважила по-малко от половината.
Всички тези цифри и актуални разкрития служат за заостряне на потребителското внимание.