Ако Марешки отвори нови обекти, цените на горивата ще паднат навсякъде
Може да не е морално, че бензиностанциите имат големи печалби, но не е незаконно
Илиян Василев пред Economic.bg:
"Абсолютно е възможно бензиностанциите на г-н Марешки да предлагат дизеловото гориво на тези цени, плащайки всички данъци и акцизи върху него", това заяви пред Economic.bg бившият ни посланик в Русия Илиян Василев. „Върху тази цена, той дори има и печалба, реално то струва около 30 долара за барел”, категоричен бе той. Може да не е морално, че бензиностанциите имат големи печалби, но не е незаконно, каза още той.
На въпрос дали е възможно да има гласно или негласно споразумение между веригите за цените на горивата, Василев заяви: „Фирмите успяват да се възползват от бездействието на държавата, на КЗК и на НАП и това е просто в тяхна полза. Дали картел трябва да се докаже с някакви писани споразумения, всеки гледа да реализира печалбата си, дори когато е много над нормалните пазарните нива. Дори и без картелно споразумение за тях е изгодно да реализират по 30 стотинки печалба на литър, а дори и повече.
"Със сигурност в зоната, в която работят неговите бензиностанции, останалите вериги ще отговорят на понижението на цените. Ако той има обекти из цялата страна всички ще понижат цените, но за съжаление има само една", заяви още Василев.
Сайтът за търговия на едро на горива показва, че нетната цена, без печалба за 8 януари, петък е 1,63, а рафинерията дава и много отстъпки, които могат да стигнат и до 25-30%. Тези намаления важат само в рамките на заявени количества гориво.
Марешки печели от това, че няма много обекти и неговите административни разходи не са толкова много, колко за тези, които имат по 150 обекта. Цените на едро са по-високи от тези, на които той продава, което означава, че той вкарва горива отвън или има отстъпка. Защото ако вкарва от чужбина, цените са с около 5-10% по-евтини от тези на Нефтохим.
От Агенция митници коментираха, че те контролират движението на горивата само до излизането им от данъчния склад. В момента, в който акцизът за едно гориво е платен то не е обект на техния контрол, а на НАП и други органи. Агенцията не контролира бензиностанциите, а само данъчните складове. Говорейки хипотетично, ако г-н Марешки, както твърди, че купува гориво от български производител, той купува гориво излязло от данъчните складове.
От Петролната и газова асоциация у нас отказаха да коментират понижението на цените на горивата във Варна.