„Ако полеете лъжата с достатъчно истина, лъжата умира“
Оръжието срещу дезинформацията е в ръцете на самите ѝ мишени
Проблемите с дезинформацията са едни от най-наболелите и потенциално опасни за устоите на съвременното демократично и дигитално базирано общество. Актуалните дискусии днес се завъртат около мощта на руската пропагандна машина и способността на технологиите и социалните мрежи да усилват многократно феномена с подмяната на истинността на информацията. Всичко това е така, но изхождайки от факта, че фалшивите новини съществуват откакто свят светува, е важно не само да сочим виновниците, но и да разберем механизма отдолу.
Пробойните са структурни. Tе са вградени в обществото – в закодираните у човека неудовлетвореност и недоверие“, коментира по време на AI N’ CYBER 2023 Кийт Питър Кийли, изследовател в GATE Institute.
Tой изтъква важността на ценностите на обществото и казва, че „трябва да изследваме икономическата и властова структура на всеки отделен социум“, ако искаме да разберем къде какви фалшиви новини виреят и защо.
Дезинформацията е като атмосферата – всички парчета информация съставят по-големи атоми, които пък изграждат цялостната среда, дава пример комуникационният експерт Мирослав Янев.
Не можем да се борим с нея по принцип, а трябва да я атакуваме в отделни точки – където възниква, където се разпространява и където сме ние като потребители.“
Тъкмо с това се е заел и мултинационалният екип на проекта SOLARIS (б.р. – партньор по който е и Бранд Медия България, издателят на economic.bg). „Изследваме всички участници и етапи по пътя на едно deepfake съдържание – създателите, средата на разпространение, но и потребители, които също имат свои комуникационни мрежи“, коментира неговият ръководител Федерика Русо, професор по философия и етика на техно-науката.
Ако аз видя фалшиво видео и го споделя, нося своята отговорност“, казва тя, насочвайки вниманието към ролята и отговорността за разпространението на фалшиво съдържание, което всеки потребител има.
Според Мирослав Янев ключът към решението трябва да бъде търсен по линия на потребителите. Там, където се създава deepfake, не можем да атакуваме, защото това се случва тайно, скрито. Средата, където се разпространяват – например социалните мрежи – е много хлъзгава и покрай регулацията има риск да се задуши свободата на словото.
Така че най-доброто място за борба сме ние, потребителите – мишената на тази дезинформация. А оръжието срещу нея е истината. Ако полеете лъжата с достатъчно истина, лъжата умира.“