OpenAI пусна ChatGPT Search
Новата функция може да преобърне пазара и да застраши хегемонията на Google
OpenAI пусна функция за търсене в ChatGPT, с която влиза в пряка конкуренция с традиционните интернет търсачки, като Google и Bing. От компанията заявиха, че търсенето ще става въз основа на това, което потребителите питат, и ще предоставя бързи и навременни отговори с връзки към подходящи уеб източници.
Търсенето в ChatGPT използва доставчици на услуги за търсене от трети страни, както и съдържание, предоставено директно от нашите партньори, за да осигури информацията, която потребителите търсят“, заяви OpenAI в публикация в блога си.
От компанията обясниха, че потребителите могат да „търсят по по-естествен, интуитивен начин“ и да задават последващи въпроси „точно както бихте го направили в разговор“.
В ChatGPT вече „можете да получавате бързи и навременни отговори с връзки към подходящи уеб източници, за които преди това трябваше да отидете в търсачка“, пише в сайта на OpenaAI. Идеята на функцията е да съчетае предимствата на интерфейса на естествен език със стойността на актуалните резултати от мрежата, включително за новини, спортни събития, борсови котировки, времето и т.н.
Услугата първоначално бе стартирана в бета версия през юли. А от четвъртък достъп до нея имат всички потребители на ChatGPT Plus и Team ще имат достъп до него в четвъртък. Корпоративните клиенти и тези в сферата на образованието ще могат да получат достъп до функциите през следващите седмици, а до тези, които не плащат абонамент, ще бъде разпространена през следващите месеци.
Очаква се, че масовото ѝ пускане може да накърни доминацията на Google, която е водещата търсачка в световен мащаб. Още с пускането на ChatGPT през ноември 2022 г. инвеститорите на Alphabet изразиха загриженост, че OpenAI може да отнеме пазарния дял на Google в тази област, като предостави на потребителите нови начини за търсене на информация онлайн.
След новината акциите на Alphabet се понижиха с около 1%.
Този ход също така позиционира OpenAI като по-силен конкурент на Microsoft. Гигантът от Редмънт е инвестирал близо 14 млрд. долара в стартъпа, но продуктите на OpenAI се конкурират пряко с инструментите за изкуствен интелект и търсене на Microsoft, като Copilot и Bing.
В публикация в Reddit в четвъртък инженерният вицепрезидент на OpenAI, Сринивас Нараянан, отговори на потребителски въпрос дали търсенето в ChatGPT използва Bing като търсачка отдолу, като написа: „Използваме набор от услуги и Bing е една от тях.“
Моделът за търсене е усъвършенствана версия на най-мощния досега модел на OpenAI с изкуствен интелект - GPT-4o, и се захранва отчасти от доставчици на търсене от трети страни и съдържание, предоставено от партньори от новинарския сектор.
„Намирам, че това е много по-бърз/лесен начин да получа информацията, която търся“, каза Сам Олтман вчера по време на Reddit AMA.
Според него това ще си проличи особено много за „заявки, които изискват по-сложно проучване.
Очаквам с нетърпение и бъдещето, в което заявка за търсене може динамично да визуализира персонализирана уеб страница в отговор!“
В публикация в блога си в четвъртък OpenAI пише, че е използвала обратната връзка от прототипа SearchGPT, за да изгради функцията, и че планира „да продължи да подобрява търсенето, особено в области като пазаруване и пътуване“.
OpenAI приключи последния си кръг на финансиране по-рано този месец при оценка от 157 млрд. долара, включително 6.6 млрд. долара, които компанията набра от широк списък от инвестиционни фирми и големи технологични компании. Тя получи и револвираща кредитна линия на стойност 4 млрд. долара, с което общата ѝ ликвидност достигна над 10 млрд. долара. OpenAI очаква около 5 млрд. долара загуби при 3.7 млрд. долара приходи през тази година.
През последните месеци OpenAI се сблъска с някои противоречия, свързани с предстоящото преминаване към структура с нестопанска цел, както и с поредица от напускания на ръководни кадри. Ян Лейке, бивш ръководител на екипа по безопасност в компанията, написа в X, докато подаваше оставка, че „културата на безопасност и процесите са останали на заден план пред лъскавите продукти“ в компанията.