АПИ планира пътят „Гюешево – Дупница“ да е магистрала
Участъкът е част от автомагистрала „Рила“ и трябва да свърже АМ „Струма“ със Северна Македония
Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработване на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево – Дупница". От пресцентъра на АПИ съобщиха, че прогнозната стойност на поръчката е 3.1 млн. лв. без ДДС, а средствата идват от бюджета на агенцията. Срокът за изработване на проекта е 150 календарни дни от датата на сключване на договора и включва само времето за проектиране.
Кандидатите могат да подават оферти до 15 септември 2022 г.
62-километровото трасе е част от позабравения, но още по-амбициозен проект за магистрала „Рила". Правителството на Кирил Петков дори имаше идея да го възроди. Аутобанът, който трябва да изведе трафика от София, но и да се свърже с автомагистралите „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“, дори намери място в интерактивната карта на регионалното ведомство, която илюстрираше инфраструктурните планове на правителството.
Тогава участъкът между Гюешево и Дупница бе посочен като скоростен път и като такъв продължава да фигурира на интерактивната карта. Реализацията му бе планирана за периода 2026 – 2030 г.
От Пътната агенция посочиха за Economic.bg, че при възлагане изработването на идеен и технически проект се разглеждат редица фактори от значение при определянето на техническите параметри, а новопроектираният път следва да се влее в бъдещата автомагистрала „Рила“.
В тази връзка е необходимо да се осигури хомогенност между двете трасета по отношение на габарита и постоянната скорост на движение. Отчитайки очакваното повишение на трафика и изискванията за пътна безопасност е по-оптимално да се разработи проект на път с по-голям габарит и проектна скорост, каквато е автомагистралата."
В оранжев цвят е означено трасето на магистрала „Рила"
Трасето ще осигури връзка между Трансевропейския транспортен коридор „Ориент/Източно-Средиземноморски", по който е трасето на автомагистрала „Струма", и границата с Република Северна Македония. Участъкът е част от основната ТЕN-Т мрежа.
Изграждането на новата пътна артерия с магистрален габарит, дублираща част от републиканските пътища I-6 Гюешево – Кюстендил и II-62 Кюстендил – Дупница, ще осигури бърз, комфортен и безопасен превоз на хора и товари, както и директна връзка при гр. Дупница с автомагистрала „Струма“ и цялата автомагистрална мрежа, пишат от АПИ.
С изпълнението на обществената поръчка във фаза идеен проект ще бъдат разгледани вариантни решения за реализиране на трасето с проектна скорост 120 км/ч и габарит Г27, след което ще се пристъпи към провеждане на съответните екологични процедури. След произнасянето на компетентния орган по околна среда ще може да се премине към разработването на техническия проект за одобреното трасе, включително и проект за Подробен устройствен план.
*Материалът е обновен след получена информация от Агенция „Пътна инфраструктура“