АПИ подписа договор за проект на тунел под Петрохан
Изпълнителят ще има една година, за да изработи идеен проект за скоростен път между Монтана и София с дългоочаквания пробив под Стара планина
Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа договор с фирма „Трансконсулт-22“ за изработване на разширен идеен проект за скоростен път Монтана – София с тунел под Петрохан. Стойността е малко над 3.5 млн. лв. без ДДС, а срокът на изпълнение – една година. Подписването се случва 10 месеца след обявяването на търга и почти 3 месеца след решението за определяне на изпълнител.
По темата екипът на Economic.bg изпрати запитване до АПИ още на 10 октомври, което обаче остана без отговор. Вместо отговор на запитването АПИ решава да разпрати прессъобщение до всички медии за подписания договор. Той все още не е наличен в Регистъра за обществени поръчки.
На 1 октомври служебният министър на регионалното развитие Виолета Коритарова отговаря на депутатски въпрос, че „към момента обществената поръчка е на етап сключване на договор с участника, класиран на първо място“. Именно заради това медията ни попита АПИ какво се случва с договора.
Припомняме, че поръчката бе обявена през декември миналата година с прогнозна стойност от над 6.6 млн. лв. без ДДС. Тя е от изключително значение, тъй като поставя основите на нещо, което цяла Северозападна България чака от години – нормално и бързо преминаване през Стара планина.
Оферти подадоха 17 участника. На 5 юли тази година стана ясно, че определеният изпълнител е „Трансконсулт – 22“ с предложение на изпълнение от малко над 3.5 млн. лв. без ДДС. Процедурата бе обжалвана пред КЗК, но Антимонополният орган отхвърли жалбите на други участници в нея.
Дейностите
Избраният изпълнител ще трябва да изготви разширения идеен проект на трасе, което да свърже обхода на гр. Монтана и Софийския околовръстен път. Приблизителната дължина на участъка ще е 82 км, а проектната скорост – 120 км/ч.
Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана – Враца и автомагистрала „Европа“. Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС.
Скоростният път Монтана – София, с тунел под прохода „Петрохан“, е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Направлението на път II-81 София – Петрохан – Берковица – Монтана – Лом е най-краткото трасе, но в момента времето за пътуване значително се увеличава заради преминаването през старопланинския проход „Петрохан“. През зимата поради планинския релеф и при влошаване на метеорологичните условия се налага ограничаване на движението, което натоварва трафика по алтернативните пътни артерии.
През годините проектът е разглеждан, но окончателното проектно решение не е одобрено. В края на 80-те години на 20-и век са извършвани проучвания, които са имали за цел изследване на икономическата целесъобразност на проект за подобряване на трасето на път II-81 София – Монтана.
През 2020 г. е изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан". Подготвени са три вариантни решения за подобряване на трасето на път II-81 с изграждане на тунел. Поради наличието на защитени зони и местности и засягането им от вариантните трасета процедурите по ОВОС са прекратени с цел търсене на по-добро проектно решение.