„Нормална свързаност“: АПИ пусна за движение нов участък от пътя Видин – Ботевград (видео и снимки)
Отсечката между Макреш и Бела се строи от държавното „Автомагистрали“ по инхаус процедури, като стойността на километър е над 25 млн. лв. с ДДС
Агенция „Пътна инфраструктура“ официално отвори за движение малък участък от скоростния път Видин – Ботевград. Става въпрос за 13.6-километровата отсечка между селата Макреш и Бела, като километър от нея струва над 25 млн. лв. На церемонията присъства регионалният министър Андрей Цеков, който заяви, цитиран от БТА, че
сме една идея по-близо да имаме нормална свързаност между София и Видин.“
Той допълни, че в рамките на следващия месец ще бъде издаден и Акт 16 на новия път. Обектът е завършен, издаден е Акт 15 и предстои назначаването на Държавна приемателна комисия. Цеков коментира, че това е стандартна практика, когато пътят е готов и е приет от възложителя, да се направи организация за временна експлоатация.
Отсечката между двете села е част от по-големия лот Макреш – обходен път на гр. Монтана, чиято дължина е 65.7 километра. Това направление фиктивно се строи от държавното дружество „Автомагистрали“ по порочни инхаус договори. В действителност обаче то няма нужния капацитет да изпълнява такива големи инфраструктурни обекти. По примера на автомагистрала „Хемус“, много е вероятно и този лот да се изпълнява от частни фирми.
АПИ сключи контракта за проектиране и строителство с „Автомагистрали“ в края на 2020 г. с мотив, че така пътят ще може да бъде построен по-бързо. 65.7-километровият лот е разделен на цели пет по-малки участъка, един от които е именно Макреш – Бела, който се явява и първият завършен. Напредъкът по останалите четири участъка е несъществен. Единствено един се строи, а за останалите три тепърва ще се издава разрешение за строеж.
По договор строителството трябваше да е приключило в рамките на 28-30 месеца. Същинските дейности обаче започнаха в средата на 2021 г. и така отсечките трябваше да са готови около октомври – декември 2023 г.
13.6 км за близо 341.2 млн. лв.
Стойността на малкото парче между Макреш и Бела, открито днес, е близо 341.2 млн. лв. с ДДС, като средствата са осигурени изцяло от републиканския бюджет. Това означава, че километър струва малко над 25 млн. лв. с ДДС.
Припомняме, че инхаус договорите подлежат и на индексация заради инфлацията. Това стана възможно с промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет, приети малко преди Коледните празници през 2023 г. Не е ясна каква е претенцията за индексация от страна на „Автомагистрали“, но е ясно, че ако се приложи, то обектът ще поскъпне още.
Доста е трудно да се определи дали това е най-скъпият път, строен в България. Много близо до тази стойност от 25 млн. лв. с ДДС за километър е магистралата между Русе и Велико Търново. При нея километър струва за момента около 24 млн. лв. с ДДС.
Проектант е „Виа План Бурда“ ДЗЗД, с участници „Виа-План“ ЕООД и „Илия Бурда“ ЕООД. Стойността на договора е 154.8 хил. лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от „Консултанти Макреш – Бела“ ДЗЗД, в влизат „Тек – Куатро“ АД, „Строл – 1000“ АД. Договорите с тях са за над 1.6 млн. лв. с ДДС и над 35.9 хил. лв. с ДДС.
Със завършването на обекта интензивният транзитен трафик вече няма да преминава през гр. Димово и с. Бела, като по този начин се повишава безопасността на движение в региона.
Новият участък е с две ленти за движение в посока, със средна разделителна ивица и банкети и аварийна лента, като в определени участъци с по-големи надлъжни наклони е изградена лента за бавно движещи се товарни автомобили. Такава ще има между 36-ти и 39-ти км в платното за Видин и между 39-ти и 44-ти км в посока Ботевград.
В участъка са изградени 2 пътни възела – п. в. „Макреш“ при 36-ти км и п. в. „Бела“ при 46-ти км. Чрез тях ще се осъществява връзката с останалите пътища в региона. Построени са редица съоръжения – мост над река Арчар с дължина над 118 м, два виадукта по 205 м и 218 м, пътни и селскостопански подлези и надлези, включително и ж. п. надлез над ж. п. линията София – Видин, водостоци и т. н. В близост до пътен възел „Бела“ ще бъде изграден контролен център за управление на трафика.
Останалите участъци от лота Макреш – обходен път на гр. Монтана
Подготовката и работата по останалите участъци е на различни етапи. Вторият участък – от с. Бела до с. Ружинци – е с дължина 11.1 км. Изпълнените на него строително-монтажни работи са близо 31%. Цеков обаче казва, че строителството в този участък ще бъде рестартирано следващия месец.
За останалите три участъка има готови технически проекти и предстои издаване на разрешенията за строеж в средата на годината. Третият участък – от Ружинци до п. в. Белотинци, е с дължина 15.4 км. Четвъртият – от п. в. Белотинци до п. в. Винище – е с дължина 11.9 км. Петият – от п.в. Винище до обхода на гр. Монтана – е с дължина 13.7 км.
Останалите лотове от Видин – Ботевград
Останалите лотове се строят от частни фирми по договори, сключени през 2019 г. Те изграждат участъците Видин - пътен възел „Макреш“ с дължина 29.6 км, както и Мездра - Ботевград с дължина 33 км. По време на инспекцията Цеков заяви, че се работи по 30-километровото трасе между Видин и Макреш. Съгласно договора участъкът трябва да бъде завършен до края на тази година.
Трасето на Мездра и Ботевград е разделено на два подучастъка. Първият е с дължина от 19.3 км между Ботевград и Лютидол, а вторият – 13.4 км между Лютидол и Мездра.
Двата лота се изпълняват от две различни обединения. Изпълнител на по-дългият участък (между Ботевград и Лютидол) е Обединение „Геопът Лот 1“, с участници „Геострой“ и „Пътстрой-92“. Стойността на договора е над 159.5 млн. лв. с ДДС. Миналата година бяха завършени 7.5 километра от отсечката между Новачене и Скравена.
По-късият лот (между Лютидол и Мездра) се изпълнява от ДЗЗД „МБ Лот 2-2019“, с участници „Европейски пътища“ АД, „Водно строителство-Благоевград“ АД и Вахостав-СК, а.с. Стойността на договора е над 266.9 млн. лв. с ДДС.
Припомняме, че съвсем наскоро АПИ отвори за движение отсечката Мездра – Лютидол, но скоро пак ще я затвори заради довършване на пътни възли. Цялата отсечка най-вероятно ще бъде готова едва през 2025 г.
Най-проблемният участък
Най-проблемният участък е Монтана – Враца, за който от 2013 г. не е проектирано ново трасе след като е отречено съществуващото, коментира министър Цеков. И допълни, че обявената обществена поръчка за изграждане на нов скоростен път между Враца и Монтана и за модернизация на обхода на Враца е пред приключване.
Същевременно е обявена обществена поръчка за основен ремонт на участъка между Враца и Мездра, така че да може да се свърже с новото трасе между Мездра и Ботевград, което в рамките на 2024 година трябва да бъде изцяло отворено за движение.
Реалистично погледнато се надявам, че до края на 2026 - 2027-а година бихме могли да имаме напълно изградено това трасе. Разбира се, с уговорката, че между Монтана и Враца ще отнеме повече време.“
По думите му дейностите там са в много начална фаза и е необходимо да се проектират няколко варианта на трасе и да се мине през екологични оценки. Допълни, че това е един процес, който от началото на проектирането до одобрението на трасето обикновено отнема около 2 години и след това вече може да се говори за строителство.
Но от 200 километра магистрала бихме могли да имаме 170 в обозримо бъдеще през следващите 3 години“, каза Андрей Цеков.