АПИ обсъжда включване на второкласните пътища в тол системата
Решението ще бъде взето след 15 юни, дотогава ще има обсъждания с бранша
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще реши дали да включи в обхвата на тол системата и второкласните пътища след 15 юни. Тогава ще приключи едномесечният срок за анализ на натовареността им, като според проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, се вижда 50% ръст на трафика по тези пътища спрямо 2019 г. При въвеждането на системата на 1 март те останаха извън обхвата и в момента движението по тях е безплатно за превозвачите.
Този "компромис" беше направен след среща на премиера Бойко Борисов, МРРБ, АПИ и браншовите организации преди старта на системата. Тогава превозвачите си издействаха таксите да са значително по-ниски в сравнение с първоначалния замисъл, а обхватът на пътищата, за които ще се събират, се редуцира само до магистралите и първокласните пътища.
Уговорката беше да минат 3 месеца и да се види дали приходите от тол таксите са достатъчни, за да се изпълни заложеният годишен план от 450 млн. лв. По месеци бяха разбити конкретни суми - средномесечно по около 40 млн. лв. и ако има разминаване, да започне да се мисли за преосмисляне на обхвата и тарифите.
Оказа се обаче, че държавата не е доволна от събраните досега приходи и вече се мисли за разширяване на обхвата на системата. Информацията за това дойде първо от регионалния министър Петя Аврамова. Засега обаче няма официална информация кои пътища държавата ще добави към тол системата, но вероятно ще са второкласните, на част от които вече има изградени портали за отчитане, които не бяха активирани със старта на системата.
От пресцентъра на АПИ казаха за Economic.bg, че към момента няма официална информация дали второкласните пътища ще станат част от обхвата на тол системата и напомниха, че в момента тя обхваща първокласните пътища и магистралите, което представлява 3115 км пътища (803 км автомагистрали и 2312 км първокласни) от общо около 20 000 км републиканска пътна мрежа.
От интервю на проф. Олег Асенов стана ясно, че трафикът по второкласните пътища значително се е увеличил след въвеждането на таксуването, защото те не са в обхвата на системата. „В област Смолян няма автомагистрала, нито първокласен път, което означава, че камионите и автобусите над 3.5 т там се движат без да плащат такси. В област Добрич панорамният крайбрежен път, който не е най-често използваният в маршрутите на транспортния бранш, е единственият с тол такси“, посочи проф. Асенов.
Той напомни, че обхватът на тол системата и таксите бяха определени в диалог с превозвачите, които се съгласиха, че след анализ на първоначалните резултати от въвеждането на системата може да се обсъжда промяната им.
Според Олег Асенов при анализа на данните с представители на транспортния бранш, спедиторите, големите търговски вериги трябва да се прецени взаимодействието между тарифата и обхвата на пътищата с тол, както и промяната в натовареността на участъците извън системата. Таксите за изминаване на 1 км зависят от общата технически допустима максимална маса на камионите и автобусите, екологичния им клас, както и от категорията на пътя.
Припомняме, че дни след обявяването на намерението на държавата да промени обхвата на тол системата, браншът не беше уведомен за това. „Чух за изказването на министър Аврамова от медиите. С нас никой не е говорил и не са ни поканили на среща. Има специално създаден съвет заради въвеждането на тол системата в България, в който и аз участвам, но той не беше свикан преди да се обяви тази новина. Очакваме покана за среща“, каза преди дни за Economic.bg Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Вчера обаче проф. Олег Асенов обаче увери, че предстоят срещи и диалог с бранша.