Авиоиндустрията се насочва към въглеродно неутрално бъдеще
Международната организация за гражданска авиация обеща да подкрепи „амбициозната“ цел за нулево неутрална авиация до 2050 г.
Светът най-накрая се споразумя за дългосрочен план за ограничаване на въглеродните емисии от авиоиндустрията. На среща в Монреал Международната организация за гражданска авиация (ICAO) обеща да подкрепи „амбициозната“ цел за нулево неутрална авиация до 2050 г. Планът, разглеждан от мнозина като компромис, бе приет от 193-те държави, които са членове на организацията. Зелените групи обаче казват, че сделката е слаба и не е правно обвързваща, предава BBC.
Когато светът се събра в Париж през 2015 г., за да договори дългосрочен план за справяне с изменението на климата, липсваха две ключови индустрии - авиацията и корабоплаването. Авиоиндустрията допринася за около 2.5% от глобалните въглеродни емисии, но учените смятат, че има много по-голямо въздействие върху изменението на климата, отколкото тази цифра предполага. Това се свързва с надморските височини, на които летят самолетите и ефектите от т.нар. обратните следи - следите от водна пара, произведени от двигателите.
Специалният пратеник на президента на САЩ по изменението на климата Джон Кери приветства сделката. В туит той каза:
Развълнуван съм да видя, че международната авиация се ангажира на 41-вата асамблея на ICAO за устойчиво бъдеще с дългосрочна климатична цел... да помогнем за извеждането на авиацията по пътя към нетната нула до 2050 г.“
Със 193 държави-членки, ICAO е органът на ООН, натоварен с регулирането на въглеродния отпечатък от въздушния транспорт. Организацията е под натиск от страна на потребителите и учените да се опитат да намерят начини за декарбонизиране на въздушния транспорт в продължение на няколко години, но с ограничен успех. Въпреки това тази седмица те най-накрая се съгласиха да подкрепят нетна нулева цел за 2050 г., въпреки недоволствата от Китай и Русия.
Обединеното кралство бе една от първите държави, които включиха емисиите от авиацията в своите климатични цели през 2021 г. и помогна за стартирането на Международната авиационна коалиция за климатични амбиции на COP26.
Тази седмица членовете на Международната организация за гражданска авиация се съгласиха с колективна цел за нулева нетна глобална авиация до 2050 г. – исторически крайъгълен камък, не само за бъдещето на летенето“, каза секретарят по транспорт Ан-Мари Тревелян.
„Това са години на неуморна работа за Обединеното кралство и неговите партньори да водят света към чисто бъдеще за всички.“
Еколозите обаче са загрижени, че този нов план не е обвързващ, което означава, че ICAO няма власт да наложи решението. „Не бива да се заблуждавате от резултатите от това събрание. Това няма да реши проблема на авиацията“, каза Джо Дарден.
Единственият начин, по който ще го разрешим, е да спрем да изгаряме керосин. Начинът, по който ще спрем да изгаряме керосин, е като ценообразуваме по-ефективно керосина и инвестираме в алтернативни решения.“
На срещата страните се съгласиха, че най-добрият начин за справяне с бъдещите емисии е чрез система за въглеродни компенсации. Компенсирането е процес, при който компании или физически лица купуват въглеродни кредити, за да премахнат въглеродните емисии от дейности като летене. ICAO вече се съгласи авиокомпаниите да използват Схемата за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии за международна авиация (CORSIA). Съгласно схемата авиокомпаниите ще се договорят за базова година и всички бъдещи емисии над нивото за този период ще трябва да бъдат компенсирани.
Първоначално те планираха да използват средните емисии от летене през 2019 г. и 2020 г., но началото на пандемията от Covid доведе до бърз спад на въздушния транспорт. Докато участниците в кампанията бяха възхитени от перспективата за ниска базова линия, която би принудила авиокомпаниите да компенсират много повече от емисиите си, то индустрията се отказа.
След дискусии в Монреал прагът вече е вдигнат на 85% от въглеродните емисии през 2019 г., което позволява по-високо ниво на замърсяване с въглероден диоксид, преди авиокомпаниите да трябва да купуват компенсации. В предишен анализ активистите установиха, че CORSIA ще добави само 2.40 евро към цената на полет на дълги разстояния през 2030 г., за да компенсира емисиите на пътниците. Сега те казват, че схемата, договорена в Монреал, ще покрива само 22% от бъдещите емисии през 2030 г.
Въпреки сериозните недостатъци, някои казват, че решенията на събранието са дали някаква форма на надежда, че авиокомпаниите поне ще използват по-устойчиви реактивни горива.
Целта е по-добра от нищо, но сега зависи от държавите-членки да прилагат правилните разпоредби. След като тази цел е налице, дори и да е необвързваща, политически тя все още принуждава държавите-членки да бъдат амбициозни в своите планове за климата“, каза Джо Дарден.