Авиолиниите искат отмяна на европейските „щедри“ правила за компенсация
Те не искат да бъдат задължавани да предлагат връщане на пари за провалени пътувания
Най-големите европейски авиолинии се опитват да отменят регулациите за компенсации на Европейския съюз, след като бяха принудени да изплатят над 10 млрд. евро обратно на клиентите си по време на COVID блокадите миналата година.
Правилото EU261, което определя възстановяване на разходите за отмяна на полети и закъснения, беше обременително още преди да настъпи пандемията, заявиха ръководителите на годишната среща на Airlines 4 Europe в четвъртък. Те посочиха, че това не е съвместимо с масовите заземявания, наложени на компаниите по време на кризата, предава Bloomberg.
Това е може би един от най-наказателните закони за защита на правата в света“, заяви изпълнителният директор на Air France-KLM Бен Смит в съвместен уебинар с ръководителите на Lufthansa, собственика на British Airways IAG, Ryanair и EasyJet. „Много е важно да продължим напред, за да развием този закон до нещо, което е по-реалистично и по-балансирано”.
Много европейски авиокомпании се опитваха да променят датите на пътуванията, за да не връщат парите на пътниците. Докато много пътници получиха нова дата за пътуване, в крайна сметка превозвачите трябваше да изплащат средствата на тези, които го искаха по правилата на ЕС. Европейската комисия обмисля ревизии на EU261, който беше въведен през 2005 г., в продължение на осем години, въпреки че промени не са приложени все още.
Пандемията е била изключително трудна за авиокомпаниите, но отслабването на жизненоважната защита на правата на потребителите за милиони почиващи е напълно погрешен подход за решаване на проблемите в бранша“, каза Рори Боланд, редактор на пътувания за групата за защита на потребителите Which.
Въпреки че групата подкрепя по-голямата държавна подкрепа за авиоиндустрията, Боланд заяви, че COVID-19 е подсилил аргумента за реформи „за укрепване на правата на пътниците и гарантиране, че авиокомпаниите и туристическите оператори ще се изправят пред реални последици, ако нарушат правилата“.
„Въпреки закона, възстановяването на средства за милиони хора е удържано незаконно от авиокомпании и туристически фирми“, коментира Боланд.
Регулаторите вече разследват подобни жалби. Във Великобритания Ryanair и British Airways са изправени пред разследване дали са нарушили потребителските правила като не са предложили на клиентите си обратно пари за провалени пътувания.