Сянката на Cambridge Analytica надвисна над Facebook в Австралия
Регулаторът съди гиганта, а в най-лошия сценарий глобата може да достигне $350 млрд.
~ 2 мин.
Австралийският регулатор за поверителността заведе дело срещу Facebook, като обвини гиганта при социалните мрежи, че е споделил личните данни на над 300 000 души с консултантската фирма Cambridge Analytica без тяхно знание, предава Reuters. В най-лошия сценарий глобата за компанията може да достигне 350 млрд. долара.
В съдебния иск на Федералния съд австралийският комисар по информацията обвини Facebook, че е пристъпила закона за поверителност, разкривайки информацията на 311 127 потребители чрез инструмента за анкетни проучвания „This is your digital life” на своя сайт. Данните впоследствие са използвани за политическо профилиране и политически рекламни кампании.
Проблемът е, че потребителите не са могли да направят разумен избор и да упражнят контрол върху това как се разкрива личната им информация на трети страни.
Делото е заведено за неуточнени щети. Всяко нарушение на закона за поверителност обаче може да коства максимална санкция от 1.7 млн. австралийски долара (1.1 млн. щатски долара). Ако съдът наложи най-строгите присъди за всяка от 311 127-те инстанции, глобата би възлязла на 529 млрд. австралийски долара (около 350 млрд. щатски долара), сочат изчисленията.
От Facebook заявиха по повод делото, че през последните две години компанията е съдействала „активно“ на Службата към информационния комисар в рамките на воденото разследване.
„Направихме големи промени в нашите платформи, след консултации с международни регулатори, за да ограничим информацията, достъпна за разработчиците на приложения, да приложим нови протоколи за управление и да изградим водещи в индустрията контроли, за да помогнем на хората да защитават и управляват своите данни“, се казва в изявление на Facebook.
Миналия юли Facebook се споразумя да плати рекордните 5 милиарда долара глоба след продължително разследване от Федералната комисия по търговия на САЩ по същия казус с Cambridge Analytica. Facebook понесе остри критики заради разкритието, че е допуснала изтичането на личните данни на 87 млн. души по света.
Клиент на британската консултантска фирма е бил и самият американски президент Доналд Тръмп, който е ползвал услугите ѝ по време на предизборната си кампания през 2016 г.