Автоинструктори ще блокират „Батенберг“ на 14 януари
Основното искане на протестиращите е да не се увеличават часовете по кормуване
Автоинструктори от цялата страна ще излязат на национален протест на 14 януари от 13:00 ч. на пл. „Батенберг“ в София. Той се организира от Националния автоинструкторски съюз, от Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти (СБА), съобщиха от СБА.
Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката от 15 ноември 2019 г. за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите (GPS). Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема, пишат от СБА.
Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори, обясняват още от СБА.
Националният протест е поредна стъпка срещу въвеждането на допълнителна тежест за автоинструкторите и обучаващите се шофьори, след като през декември бяха събрани близо 1000 подписа на автоинструктори срещу промените.
„Нашето настояване продължава да бъде усилията на държавата да бъдат насочени към изпита, а не към шофьорския курс. Ако изпитът може да бъде купен, какво значение има колко трудно и продължително е обучението? В крайна сметка не курсът на обучение, а изпитът дава шофьорската книжка“, заяви инж. Емил Панчев, председател на СБА.
Припомняме, че на 30 декември 2019 г. промените в наредбата за провеждане на изпитите за бъдещите шофьори, бяха публикувани за обществено обсъждане. От тях стана ясно, че GPS система вече ще определя маршрута, по който ще карат кандидат-шофьорите по време на практическата част от изпита, а не изпитващия, както досега.
Според текстовете на наредбата чрез въвеждането на GPS системата, която да определя маршрута на изпита, ще се ограничи субективният фактор при избор на трасето от страна на изпитващия. Не на това мнение обаче са инструкторите. Те смятат, че напротив, точно въвеждането на GPS устройствата ще „даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема“.