БДЖ дава заявка за мащабно обновяване на билетната си система
Държавната пътническа жп компания планира най-после да използва закупените преди 4 години автомати и да създаде мобилно приложение
Закупените през 2020 г. 30 автомата за продажба на билети, които оттогава стоят нефункциониращи, най-накрая (може би) ще започнат да изпълняват предназначението си. Нещо повече – „БДЖ – Пътнически превози“ има желае да продава билети и през мобилно приложение. За да стане възможно всичко това, държавното пътническо дружество стартира пазарни консултации за цялостно обновяване на билетната система.
Процедурата е обявена в четвъртък сутринта, става ясно от Регистъра за обществени поръчки. Припомняме, че в същия ден транспортният министър Георги Гвоздейков намекна пред депутати в ресорната комисия в парламента, че до един месец ще има страхотна новина в посока закупуването на билети с приложение. Преди това, през октомври октомври миналата година, министърът заяви, че билетите за влак може да поскъпнат заради внедряването на на нова технология и нов подвижен състав.
Поканата за участие в пазарните консултации е подписана от управителя на БДЖ-ПП Венцислав Славков на 5 февруари, но предвид технологичното време цялата документация е публикувана в ЦАИС на 8 февруари.
Поканата е във връзка с предстоящо обявяване на обществена поръчка с доста дълъг предмет – „Доставка, внедряване и поддръжка на система за издаване, продажба и проверка на превозни документи на БДЖ-ПП, изграждане и поддръжка на оперативна съвместимост със системи за издаване на превозни документи, структуриране, обработка и поддръжка на данни, структури от данни и интерфейси за обмен на данни, включително интерфейси за обмен на данни в отворен формат“.
Срокът за предоставяне на индикативни ценови предложения е 19 февруари, което означава, че заинтересованите лица ще имат само 10 дни да подават предложенията си.
За какво става въпрос?
От документацията към поканата става ясно, че БДЖ иска да подсигури продажбата на билети, освен през уеб портал, и през 30-те вендинг автомата, PDA устройства и чрез мобилно приложение. Последното трябва да предоставя функционалност за планиране на пътуването. Освен това системата на БДЖ трябва да се интегрира с други системи, пряко или косвено свързани с билетоиздаването.
Друга важна подробност, разписана като цел е, че
продажбата на превозните документи трябва да бъде подсигурена както в национален мащаб, така и в международен план.“
Именно за да бъдат постигнати тези цели, в обхвата на бъдещата поръчка ще бъдат включени следните дейности:
- Предоставяне на софтуерна поддръжка и осигуряване на нормално функциониране на текущата система. Така кондукторите във влака ще разполагат с нови устройства за издаване и валидиране на билетите. Освен това трябва да се постигне пълна свързаност между централизирания сървър и всички потребители на системата – мобилни каси във влакове, стационарни каси в обекти на жп гари, както и автоматите за билетоиздаване;
- Придобиване на 420 преносими устройства за издаване на билети, контрол и валидация, като поддръжката и хардуерната гаранция са заложени със срок от 60 месеца, или 5 години;
- Интеграция на съществуващите машини за продажба на билети, отново с поддръжка от 60 месеца;
- Предоставяне за ползване за срок отново от 60 месеца на мобилно приложение за планиране на пътувания в мрежата на БДЖ с функционалност за закупуване на билети и проверката им. То ще бъде публикувано в App Store и Google play, като ще е безплатно за ползване от потребителите;
- Предоставяне за ползване за срок от 60 месеца на модул за интеграция с външни билетни системи;
- При всички методи за продажба на билети (онлайн портал, каси и бюра на БДЖ, автомати и др.) пътниците трябва да имат цялата информация за маршрут, разписание, номер на влак, избор на място, възможност за плащане с карта.
Международни маршрути
По-горната информация ще бъде предоставяна и при избор на международни пътувания. Записано е, че крайният потребител трябва да има възможност да търси маршрути между произволни населени места в Европа, които предоставят жп транспорт, като се предоставя информация за всяка стъпка от пътуването, време на престой и агенция превозвач.
Тази система трябва да е обвързана с интерфейс освен на български, и на английски. Също така трябва
да дава възможност за резервиране, нареждане и регистриране на превозни документи от/до дестинации, намиращи се в различни държави в Европа.“
Позабравените 30 автомати за продажба на хартиени билети
Т.нар. вендинг машини бяха закупени от БДЖ-ПП през 2020 г. за около 400 хил. лв. Някои от тях бяха поставени по различни гари в страната, но се оказа, че не могат да издават билети, тъй като нямат софтуер. Така в продължение на вече почти 4 години те просто събират прах. С предстоящата поръчка това може да се промени, тъй като е включена дейност за разработка и внедряване на софтуер за управление на 30-те машини.
Записано е, че те трябва да са свързани с централната система, за да обменят информация и тя да бъде актуална за потребителите. Освен това трябва да има възможност за плащане на издадени от автоматите билети и чрез ПОС терминал.
Избраният изпълнител ще осигури детайлно техническо ръководство за потребителите, както и обучение в тестова среда на до 10 служители от страна на БДЖ – ПП.
Продажба на билети и във влака
Избраният изпълнител ще достави до 420 устройства (терминали), с които кондукторите във влаковете ще имат възможност да проверяват, да издават и да валидират билети на пътуващите. Тези устройства също трябва да предоставят плащане и през ПОС терминал.
Припомняме, че тази идея бе анонсирана през юли месец миналата година. За целта бе стартирана и обществена поръчка с почти същите дейности, каквито са заложени в бъдещата. Стойността ѝ бе малко над 4.7 млн. лв. без ДДС, но бе прекратена, тъй като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени поръчката като незаконосъобразна.
Жалбата тогава бе подадена от „Компютърнет Сървисиз“ ООД – компанията е водещ партньор в консорциум „Ай Ен Ес – София тикетинг систем“, който бе избран за изпълнител на внедряването и поддръжката на новата система в градския транспорт в София. Консорциумът има договор със Столична община за 10 години.
Мобилното приложение
Мобилното приложение ще дава възможност за търсене, избиране, маршрутизиране, резервация и закупуване на превозни документи за вътрешни жп превози. Потребителите ще имат възможност за избор на пътуване с до 2 прикачвания с всички категории пътнически влакове.
Достъпът до резервация и закупуване на електронен билет ще е възможен не по-рано от 30 дни преди датата на отпътуване и не по-късно от 3 часа преди часа на отпътуване на желания влак.
За да използвам приложението потребителите ще трябва да се регистрират, като така ще получат достъп до закупени, отказани билети и направени резервации. Пътуващите ще имат възможност да избират и конкретни места във влака, както и да заплащат билетите си с банкови карти.
Веднъж закупили билета, той ще може да бъде показан и валидиран от кондуктор във влака посредством QR код.