БДЖ прекрати поръчката за доставка на електрическите мотриси
Това бе най-голямата поръчка в историята на държавното дружество на стойност близо 300 млн. лв.
"БДЖ-Пътнически превози" прекратява конкурса за доставки на нови 16 електрически мотриси. Според мотивите в решението на управителя на дружеството Любен Нанов и на прокуриста Велик Тонев решението е взето, тъй като „е налице само една подходяща оферта, което възпрепятства реалната конкуренция“. Оферти в най-скъпата обществена поръчка в историята на държавното дружество бяха подали известните производители „Алстром“, „Сименс“ и „Щадлер“.
От решението на БДЖ, подписано на 5 април, става ясно, че „Алстром“ и „Щадлер“ не са се явили на посочената дата за преговори и не са потвърдили офертите си. Единствената останала оферта е на „Сименс“, но според ръководството БДЖ по този начин „ не може да се избере икономически най-изгодната оферта, което нарушава принципа на свободна конкуренция“. В мотивите за спиране се посочва и също, че "единственият участник е предложил цена, надвишаваща предвидената прогнозна стойност за изпълнението на обществената поръчка".
В решението пише още, че общественият интерес би бил по-добре защитен при провеждане на нова поръчка, с цел постигане на оптимални пазарни предложения.
Решението подлежи на обжалване в 10 – дневен срок.
Това е второто спиране на поръчката с прогнозна стойност 246.8 млн. лв. без ДДС (296 млн. лв. с ДДС). През 2020 г. тя беше спряна заради жалбата на „Шкода транспортейшън“ в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и делото във ВАС.
Процедурата по ЗОП с предмет: „Доставка и гаранционна поддръжка на до 16 броя новопроизведени електрически мотрисни влака за нуждите на „БДЖ - Пътнически превози” EООД” бе стартирана през януари 2020 г., а заявленията на кандидатите бяха отворени през юни същата година.