БДЖ (евентуално) преоткрива ПОС терминалите
Приходите на държавното жп дружество от продажба на билети са се сринали с близо 40% за година
Българските държавни железници (БДЖ) ще се модернизират. Оказва се обаче, че тази "модернизация" е просто въвеждане на ПОС терминали – възможност за картови разплащания, която съществува в почти всяко магазинче от много години. Новината за тази "иновация" съобщи за БНР Ивайло Георгиев, директор „Продажби и обслужване“ в държавното предприятие. По думите му вече има обявена обществена поръчка.
Справка на Economic.bg в Регистъра за обществени поръчки показа, че самостоятелна поръчка за закупуване на ПОС терминали няма. От пресцентъра на БДЖ уточниха, че става въпрос за друг търг, който е обявен още през април тази година, но е спрян в момента, тъй като е в процес на обжалване.
Поръчката
Той е на стойност малко над 4.7 млн. лв. без ДДС. Предвижда надграждане на „Системата за билетоиздаване и резервации“ с модул продажба на билети от вендинг автомати, доставка на PDA устройства за продажба на билети във влаковете, необходими за издаване и валидация на превозни документи във влаковете, осигуряване на тяхната свързаност чрез APN и VPN и цялостна софтуерна поддръжка за срок от 48 месеца. Дейностите по него включват:
- Софтуерна поддръжка и надграждане на „Системата за билетоиздаване и резервации“ с модул „Продажба на билети от вендинг автомати“ и техническо осигуряване и системно обслужване на „Система за резервации и билетоиздаване“ за период от 48 месеца.
- Доставка и гаранционна поддръжка на 420 броя устройства за осъществяване на дейност по издаване, проверка и валидация на превозни документи и осигуряване на мобилна свързаност за тези устройства през частен APN (Access Point Name ) за периода на договора.
- Предоставяне на услуга Виртуална частна мрежа (VPN) за целите на Системата за срок от 48 месеца.
Търгът се обжалва от „Компютърнет Сървисиз“ ООД, която претендира пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че в обществената поръчка се съдържат дискриминационни технически и квалификационни изисквания, и същевременно липсва нормативно определено задължително съдържание, като иска поръчката да бъде прекратена и обявена наново, но с други изисквания.
Всъщност „Компютърнет Сървисиз“ ООД е водещ партньор в консорциум „Ай Ен Ес – София тикетинг систем“, който бе избран за изпълнител на внедряването и поддръжката на новата система в градския транспорт в София. Консорциумът има договор със Столична община за 10 години.
С решение от 6 юли КЗК отменя като незаконосъобразно решението за откриване на процедурата и възлага на „БДЖ - Пътнически превози“ да заплати на компанията направените в производството разноски в общ размер на 3700 лв. Решението може да бъде обжалвано преди Върховния административен съд (ВАС).
Така търгът най-вероятно ще бъде спрян, но от пресцентъра на БДЖ уточниха, че въпреки това решението на ръководството да модернизира билетните услуги не е променено и при необходимост ще бъде обявена нова процедура.
Финансовото състояние на БДЖ
Модернизацията ще се случи на фона на трагичното финансово състояние на дружеството. По данни на БНР за първото тримесечие на тази година БДЖ е получило едва 13.5 млн. лева от продажби на билети. Това е с близо 8 млн. лева (37.5%) по-малко в сравнение със съответното тримесечие на миналата година. Лошите финансови резултати са на фона на увеличеното финансиране от страна на държавата, която за първите 3 месеца е дала около 60 млн. лева.
Данните на БДЖ показват, че за първите три месеца на тази година загубата е 15.2 млн. лева. За сравнение, около 4.2 млн. лева е била загубата за трите месеца на 2022 г.
По думите на Георгиев в момента текат поръчки, за да може продажбата на билети да бъде повишена. Той обаче не уточни кога нововъведенията ще станат факт.
Обществената поръчка е за надграждане на системата за билетоиздаване, за доставка на тези мобилни устройства за кондукторите, за разработване на софтуер за билетоиздаващите автомати по гарите.“