Без нова реклама, но с амбиции и оптимизъм започва Лято 2023
България също може да се представи като атрактивна дестинация, но защо е толкова мудна работата в тази посока, никой не знае
Днес официално се открива летният сезон. На церемония в курорта „Св. Св. Константин и Елена“ ресорният министър Илин Димитров, заедно с представители на бранша, както и някои от бившите министри на туризма, дадоха символичен старт на Лято 2023.
Очакванията на Министерството на туризма са за много силен сезон, който дори да бъде рекорден. За приемането на държавния бюджет за тази година Димитров посочи, че ще настоява да се запази ставката от 9% ДДС за сектора.
За разлика от Лято 2022, когато от бранша обявиха, че туризмът ще работи „ден за ден“, то сега всички са много по-оптимистично настроени и амбициите са големи. Има очаквания дори това лято по българското Черноморие да почиват повече чуждестранни туристи, отколкото българи.
Очакваме ръстове от около 10% това лято в сравнение с година по-рано. Пътуванията са доста активни. Откакто всички мерки заради COVID отпаднаха, отчетохме огромен скок в чуждестранните туристи и те дори вече са повече от българите“, каза пред Economic.bg Димитрина Горанова, собственик на „Хепи Тур Груп“, както и председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Оптимистичната картина обаче е валидна само за летния морски туризъм. Според Горанова другите форми на туризма, какъвто е културният например, се възстановяват с много по-бавни темпове.
Цените
Хотелиерите още в началото на годината обявиха увеличение на цените с около 15- 20%. С толкова са се повишили и цените, на които туроператорите предлагат своите пакетни услуги.
Водим се от хотелиерското увеличение. Най-значително поскъпване отчитаме при изхранването и транспорта“, казва Горанова.
Интересна тенденция, която бележи Лято 2023 е развитието на круизната индустрия. Ставаме свидетели на голям интерес към този тип екскурзии, споделя председателят на АБТТА.
Според нея това се обяснява с факта, че самолетните билети доста поскъпнаха, има множество стачни дейности по международните летища – а круизните компании предлагат „много атрактивни условия“.
Ами рекламата?
Така важната национална туристическа реклама за момента България не може да си я позволи. И вместо рекламен клип, който да изгради репутация и имидж на страната ни като добра туристическа дестинация, бизнесът и Министерството на туризма залагат на т.нар. роудшоу, за да привлекат туристи към страната.
В ситуация на лимитирано ресурсно обезпечение е намерено решение с пряка подкрепа от страна на бизнеса за подготовка на сезона – с роудшоу, преки контакти между туроператорите и максимална професионални контакти. Очевидно голяма, впечатляваща реклама на България, която всички искаме да видим, на този етап не е възможна“, каза пред Economic.bg Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Сдружение „Национален борд по туризъм“.
Служебният министър многократно oправда липсата на нов рекламен клип на България с негласувалия бюджет за 2023 г. И страната ни все още използва стар такъв, направен в края на 2020 г. Димитров и днес коментира темата като заяви, че трябва да бъдат отделени и повече средства за национална реклама.
Видеото е част от единния криейтив макет и рекламни продукти, създадени за интегрираната рекламно-комуникационна платформа на Бранд България. Той цели да покаже богатия спектър от туристически продукти за всеки сезон. Дело е на една от най-големите рекламни и комуникационни групи в света – Havas.
Въпреки че клипът беше отличен през лятото на 2021 г. с първо място за най-добър видеоклип, популяризиращ дестинация, на 41-ото издание на международния форум в Мадрид FITUR – той вече не е актуален.
Освен това България напълно спря своето рекламиране по време на COVID пандемията, което е „загубена златна възможност“ според Николай Данаилов, от Сдружение „Туризъм“. Докато съседна Гърция е реализирала мощна рекламна кампания по време на пандемията и това е една от причините за техния успех през изминалото Лято 2022.
И тази година Гърция впечатли с рекламен клип. Клипът, който представиха от Гръцката национална туристическа организация (GNTO) внушава, че „почивката в Гърция променя живота“.
Гърция е пример как се рекламира. Всичко е атрактивно, иновативно и успешно. България също може, но защо не го прави....?“
Въпрос, на който за момента никой не се наема да отговори – нито представители на туристическия бранш, нито от ресорното министерство.