Безопасно ползване на банкови карти в интеренет
За какво да внимаваме, когато плащаме и пазаруваме онлайн
Въпреки че средната температура за месеца се доближава до нормалната телесна температура на човек и това е основателна причина да останете някъде на прохладно, голяма част от покупките не се съобразяват с метеорологичните условия и не търпят отлагане. Затова е и толкова удобно онлайн пазаруването, което може също да бъде и безопасно. Ето няколко съвета от експертите на УниКредит Булбанк от секцията в блога "ПИНизи за безопасно използване на банкови карти".
Избирайте сайтове, които са включени в програмите за сигурни плащания на Visa и MasterCard
За да спите спокойно, препоръчваме да избирате сайтове, които са включени в програмите за сигурни плащания с банкови карти на Visa и МasterCard. Ако сайтът не ги поддържа - проверете дали той е защитен – иконката на ключ или катинар в името на линка или най-долу на браузъра са индикация за това. Няма ли такива, а вие не харесвате рисковете – по-добре изберете друг сайт.
Бъдете информирани за трансакционния лимит на картата си
Възможно е поговорката “Sky is the limit” (от англ. език. „Небето е граница“) да влезе в голямо противоречие с лимитите на вашата карта при плащане. Съветът ни е да се запознаете с лимита на картата преди пазаруване, за да избегнете възможно неудобство.
Не използвайте отворени Wi-Fi мрежи
Ако изречението „Безплатен обяд няма“, трябва да се трансформира за XXI век, то най-вероятно ще звучи така – „Безплатен Wi-Fi няма“. Избягвайте свободни и обществени интернет мрежи при плащания с карта.
Проверете антивирусната си програма
Друг виртуален препъникамък може да се окаже антивирусната ви програма или липсата на такава. Препоръчваме ви да проверите дали програмата на вашето устройство е налична и е активна, защото за съжаление онлайн вирусите са “quattro stagioni” (от италиански език “четири сезона“).
Не предоставяйте банкова информация на други лица
Цитатът “Sharing is caring”(от англ. ез. „Споделянето е загриженост“) не е валиден, когато става въпрос за лични финансови данни. Нашият съвет е да използвате картата си лично и да не я предоставяте на свои близки, роднини и приятели.
Не задавайте лесни пароли и не запаметявайте данните си в сайтове
Добре е да сменяте регулярно своята парола в използваните от вас сайтове, както и тя да е трудна за отгатване. А ако вече имате желязна парола, която затруднява дори и вас след сутрешната доза кафе и искате да я имате някъде под ръка – не е желателно да я записвате на хартиен носител непосредствено до компютъра или на мобилното устройство. Наш съвет е и да не запаметявате картовите си данни в сайтове, в които плащате.
Не споделяйте чувствителни лични или картови данни с търговец, банка или друга институция
Ако получите съобщение от името на банката, Visa, MasterCard, друга институция или търговец, изискващо да предоставите чувствителни лични или картови данни, имейл адрес, парола и др. за верификация на ваш профил, имайте предвид, че това е опит за злоупотреба. Максимата „моето си е мое, чуждото – общо“ не трябва да бъде определяща за ситуацията. Ако все пак сте предоставили ваши данни по такъв начин, незабавно информирайте банката, за да бъде блокирана картата ви.
Проверявайте репутацията на сайта и търговеца
В случай, че покупката ви е на един клик разстояние, а шестото ви чувство в летен отпуск - преди да заплатите стоката или услугата в Интернет, проверете репутацията на сайта и търговеца. Това може да стане чрез независими блогове и форуми.
Не приемайте автоматично общите условия на сайта
Съветваме ви да се запознаете с общите условия на сайта, свързани със срокове за доставка, абонамент, политика за анулиране и връщане на стока, регистриране на рекламации, гаранция и др. Надали искате подаръкът за рождения ден на най-добрия ви приятел да пристигне на датата,... но с месец закъснение.
Запознайте се с автоматичния абонамент на сайта
Наясно сме, че животът е твърде кратък, за да се четат общите условия на сайт, предлагащ различни по вид абонаменти - онлайн игри, антивирусни програми, рекламни дейности и др. в частта даване на съгласие или отказ за автоматичен абонамент, но е много важно това да се направи, защото е възможно картата ви да влезе в нежелан режим на финансово отслабване или с други думи – регулярно задължаване с определена сума за съответния абонамент.
Внимавайте с безплатните или демо продукти
Ако някой търговец мисли за вас и ви предложи безплатен или демо продукт – трябва да знаете, че той не трябва да изисква от вас въвеждането на каквато и да е картова информация. В противен случай търговецът наистина ви мисли, но не и доброто.
Пазете електронната си разписка
Съветваме ви да бъдете една добра виртуална версия на Плюшкин при онлайн пазаруване и да запазвате електронната разписка за плащането, имейли или друга кореспонденция с търговеца, защото може да ви е полезна в случай на оспорване на плащането.
Свържете се с търговеца, ако има проблем със стоката
Смятате, че есенцията на кофти късмет е, когато очакваната от вас стока не е в съответния ѝ вид, но грешите – възможно е тя въобще да не пристигне до вас. Ако една от тези неприятни ситуации ви се случи, то е необходимо да се свържете с търговеца и да изясните въпроса. В случай че възникне спор, потърсете банката за съдействие.
Допълнителни услуги
Може да проявите висша форма на доверие от вас за… вас, ако искате да имате пълна сигурност при онлайн пазаруването чрез допълнителните услуги SMS нотификация или застраховка. А ако и това ви се стори малко – абонирайте напълно безплатно своята карта за услугата Сигурни плащания в Интернет. По този начин ще потвърждавате покупките си чрез личен виртуален ПИН код, както правят най-големите картови организации.
Проверявайте месечното си извлечение
Ако всичко изброено по-горе не ви звучи достатъчно сигурно – ние ви предлагаме още една превантивна мярка - преглеждайте месечното си извлечение за извършените с картата ви плащания, за да сте сигурни, че нито вие, нито вътрешният ви глас или пък друг човек, е минал планувания бюджет. Ако откриете нещо съмнително – свържете се с банката за съдействие.