Billa влага 50 млн. лв. в още магазини и нова база в България
Веригата среща огромен проблем с липсата на хора и обмисля „внос“ на кадри от Непал или Узбекистан
Billa продължава експанзията си в България и през 2025 г. ще инвестира над 50 млн. лв. в страната. До края на 2024 г. ще бъдат открити още 4 магазина на веригата, а следващата са планирани нови 13 като за първи път ще се открият такива във Видин, Горна Оряховица, Трявна, Тутракан и др. Веригата продължава и с реконструкцията на филиали, в която ще вложи 4.1 млн. лв. През 2025 г. ще бъде открита и новата логистична база на компанията в село Загоре, където инвестицията възлиза на 4.7 млн. лв., сподели веригата на среща с журналисти.
Дефлация
Цените на хранителните продукти продължават да намаляват и се намираме в среда на дефлация, въпреки че статистиката показва лека инфлация. В същото време хората пазаруват на същото ниво и това се отразява негативно на финансовите резултати на компаниите.
През октомври тази година веригата отчита 0.72% дефлация при продажните цени. Намаление се отчита при почистващи препарати (-6.73%), основните храни (-5.80%), консервирана храна (-4.46%), месо и деликатеси (-3.44%) и др. Данните бяха представени от изпълнителния директор на Billa България Вигинтас Шапокас.
Най страшното е, че когато физическите лица и компаниите редуцират своите харчове, това води до отрицателни резултати за икономическото развитие“, каза той.
От друга страна увеличението на цени в предходните години накара масово клиентите да търсят промоционални офери и да използват лоялните програми (карти за намаление и др.) Над 50% от оборотът на веригата в България се формира от промоционалните оферти.
Няма хора
Не само продължаващата дефлация, но и състоянието на пазара на труда в България притеснява хранителната верига. Отчитат се огромни затруднения с липсата на персонал като всеки ден в магазините им има дефицит от над 200 служители. Това е и причината да виждате празни рафтове в обектите, уточни Шапокас.
Компанията разглежда възможности да „внася“ персонал от страни извън Европейския съюз, като например от Непал или Узбекистан, но изпитва сериозни затруднения в целия процес като слабо законодателство и тежки административни процедури.
Проблем се явява и неравномерното развитие на регионите у нас и инфраструктурата. От друга страна липсват стимули за разкриване на работни места в райони с висока безработица.
Според Шапокас причината не е в ниското заплащане и е неправилен аргументът, че ще има работници, ако предложат по-високи заплати.
Причината да няма хора е, че няма достатъчно хора“.
Това от своя страна води да въпроса ще има ли хора, които да работят по местата, където веригата иска да открие нов магазин.
Инвестицията, която компанията трябва да направи, за да отвори нов магазин в България или в друга страна от ЕС е една и съща, но приходите са различни. У нас покупателната способност е много ниска – средната годишна работна заплата е 13 500 евро, а средно за ЕС тя е 37 900 евро, по данни на Евростат за 2023 г.
Проблеми
Като друг проблем дружеството отчита сравнително слабата степен на сътрудничество с държавните институции и с правителството.
Шапокас даде пример с това, че е работил в няколко други европейски страни, където бизнесът и държавата работят заедно.
В България „ние сме субект, който трябва често да бъде наказван и санкциониран по някакъв начин, а не партньор“.
Глобалната нестабилност също носи рискове за компаниите. Изборите в много държави, включително САЩ, политическата криза в Германия, както и войните в Украйна и Близкия Изток носят затруднения.
Много вероятно е да се наложат бюджетни разходи за армията, което не допринася за нашето по-добро ежедневие“.
Непреодолим фактор е и предстоящата рецесия в Германия, а „щом Германия е болна, ще има затруднения в цяла Европа“, категоричен е Шапокас.
„Да“ на еврото
Директорът на Billa България е голям привърженик на еврото и вижда влизането в еврозоната и Шенген по суша като ключови за икономиката, а в България тези важни решения постоянно се отлагат.
Той даде пример с Литва, откъдето е родом, и където еврото се приема 2015 г., след което „икономиката литна и продължава да лети, същото се отнася и за влизането в Шенген“, разказа той.
Хората ще живеят по-добре, когато приемем еврото, а заплатите ще растат по-бързо от цените“.
Billa остава стабилна
В тази предизвикателна среда Billa показва стабилни резултати и тази година. Веригата запазва пазарен дял от около 20% и продължава инвестициите.
За периода януари-октомври дружеството отчита ръст на оборота с 6.6% спрямо миналата година. През това време се увеличават и броят на клиентите – с 4.5%.
Шапокас определи растежа като здравословен, тъй като го няма отрицателното въздействие на инфлацията.
Към края на септември компанията им 161 магазина у нас, което я прави водеща по брой обекти.