БМК предлага намаляване на пристанищните такси за кораби под европейски флаг
Морският бранш настоява за безлихвени кредити за фирми, засегнати от Covid-19
Българската
морска камара (БМК) настоява пред изпълнителната власт за приемането на 11
мерки, които да подпомогнат бранша в икономическата криза, породена от мерките
срещу пандемията от коронавируса. Писмо с такова съдържание е било изпратено до
министрите на транспорта, финансите и икономиката Росен Желязков, Владислав
Горанов и Емил Караниколов, а копия от него – до КРИБ и БСК.
„Морският бизнес върви с бързи темпове към колапс и ако в един момент наистина изпадне в невъзможност да работи, то икономиките не само на България и на Европа, но и на целия свят ще бъдат тотално блокирани, тъй като общо над 70%, а за някои държави – и над 90% зависят от вноса и износа на храни, суровини и всякакви стоки, обслужван с кораби”, заяви за Economic.bg инж. Свилен Крайчев, секретар на Българската морска камара и директор на Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА). „Разбира се, ние осъзнаваме финансовите затрудненията на държавата в този момент, но настояваме за тези мерки с оглед съхраняването на морския бизнес, който ще е изключително необходим за бъдещото излизане и възстановяване на икономиката от кризата“, допълни той.
Ето и част от писмото, изпратено от БМК до министрите на транспорта, финансите и икономиката и до основните работодателски организации:
„Във връзка с пандемията COVID–19 и сериозните икономически трусове, които се очакват за морския транспорт, след консултации между нашите членове, от името на Българска морска камара предлагаме на Вашето внимание следните мерки…:
1. Създаване на финансов пакет, който целенасочено да подпомогне кредитирането с безлихвени кредити на фирми, които са засегнати от кризата в областта на:
- Корабостроенето;- Кораборемонта;
- Корабопритежатели;
- Пристанищни оператори;
- Корабни оператори и мениджъри;
- Корабни спедитори и агентски фирми.
2. Осигуряване на подходящи мерки и условия за пребиваване на корабите за ремонт в кораборемонтните заводи и осигуряване на безпроблемното пребиваване на екипажи и суперинтенданти от страна на корабособствениците;
3. Обявяване на моряците за „ключови работници“ и осигуряване на „зелени коридори“ за връщане и заминаване на сменните екипажи на корабите;
4. Редуциране на пристанищните такси за кораби плаващи под европейски флаг, осигуряващи пълноценния стокообмен на товари, засягащ икономиката на България;
5. Осигуряване на реална подкрепа и рамка на българските търговски банки в прилагането на планове за подпомагане на корабособствениците при решаването на непосредствените финансови проблеми;
6. Осигуряване на облекчен достъп до финансиране за морската индустрия в посока поддържане флота в добро експлоатационно състояние, инсталиране на системи за пречистване на баластните води (BWTS) и системи за пречистване на изгорелите газове (Scrubbers), съгласно влезли в сила изисквания на международни конвенции, както и за реализиране на стартирани вече инвестиционни проекти;
7. Поемане на 60% от разходите за заплати и осигуровки на екипажите на корабите плаващи под български флаг и тези намиращи се на брега в изчакване на смяна;
8. Отпадане на таксите в Български пристанища за корабите с краен собственик български физически и юридически лица;
9. Разширяване обхвата на Постановление №55 от 30 март 2020 г., и включване на такива икономически дейности като Воден транспорт, чиито загуби отдавна прескочиха 20 на сто, сравнено със същия период на предходната календарна година, в подкрепа на всички засегнати от бранша дружества, в т.ч. корабни мениджъри и оператори.
10. Ревизиране изискваният от държавните администрации документооборот, който да се намали значително, като същевременно се задължат всички администрации да приемат документите автоматизирано по електронен път или чрез подходящи софтуерни програми, които да са част от т.нар. „електронно правителство”, чрез които да се заместят всички процеси на хартия, като по този начин ще се избегне физическите контакти по време на процеса на работа.
11. Да се създаде „зелен коридор” (облекчени и опростени гранични контроли, митнически и всякакви процедури) за кораби, които превозват жизнено важни за сегашната ситуация стоки и товари.“
Отделно от това Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА) е участвала и в консултациите на Международната федерация на националните асоциации на брокерите и агентите (FONASBA) относно получаването на отсрочки за изплащането на пристанищните такси.
От FONASBA посочват, че много от големите и авторитетни морски държави вече са въвели отсрочки или редукции на плащането на портовите такси. В Дания, например, няколко пристанища съществено са увеличили сроковете за плащане, а едно от тях е намалило тарифата си.
Най-голямото европейско пристанище – Ротердам, даде отсрочка на плащанията на пристанищни такси до 1 юни. Второто по големина европейско пристанище – Хамбург, също въведе отсрочка за плащане на своите услуги, а в друг германски порт – Бремерхафен, е в ход тази мярка. Правителството на Италия отмени до 30 април част от пристанищните такси за корабите и даде отсрочка за изплащане на концесионните такси за местните портове. Португалия въведе отсрочка за плащанията до 60 дни. Испания обсъжда мерки за смекчаване на последиците от пандемията за пристанищата, като една от тях е налагането на временен мораториум върху събирането на такси, както и намаляване на голяма част от тарифите. Швеция даде 60 дни отсрочка за плащането на каналните и лоцманските такси, а някои пристанища свалиха тарифите си.