Boeing ще плати $2.5 млрд. за инцидентите със 737 MAX
Казусът разтърси американското лидерство в глобалната авиация и струва на Boeing вече около 20 млрд. долара
Един от двата най-големи производителя на самолети Boeing ще плати малко над 2.5 млрд. долара глоби и обезщетения заради двете самолетни катастрофи от 2018 и 2019 г. При тях загинаха общо 346 души, а това доведе до заземяването на модела 737 MAX. Сумата на санкциите бе договорена в споразумение с Министерството на правосъдието на САЩ в четвъртък, предава Reuters.
Споразумението, което позволява на Boeing да избегне съдебно преследване, включва глоба от 243.6 млн. долара, обезщетение за авиокомпаниите на стойност 1.77 млрд. долара и създаването на фонд за обезщетение на семействата на жертвите на катастрофите в размер на 500 млн. долара. Обвиненията към американската аерокосмическа компания бяха свързани с неправилния дизайн на самолета.
Boeing обяви, че глобата и фондът ще бъдат заделени от приходите на компанията през четвъртото тримесечие на 2020 г. За обезщетението на авиокомпаниите Boeing бе отделил резерви в размер на 1.8 млрд. долара при предишните тримесечия.
Сделката с Министерството на правосъдието, обявена след затварянето на пазара в четвъртък, обхваща 21-месечно разследване на дизайна и разработката на 737 MAX след двете катастрофи, съответно в Индонезия и Етиопия през 2018 и 2019 г.
Фондът за компенсации на авиокомпаниите ще включва плащания, вече извършени от Boeing към тях, които трябваше да отменят полети поради недостиг на самолети.
Катастрофите „разкриха измамно поведение от служители на един от водещите световни производители на търговски самолети“, заяви изпълняващият длъжността помощник главен прокурор Дейвид Бърнс в изявление, придружаващо споразумението.
Служителите на Boeing избраха пътя на печалбата пред откровеността, като скриха материална информация от регулатора относно експлоатацията на самолета си 737 MAX и опитаха да прикрият измамата си“, каза Бърнс, позовавайки се на Федералната авиационна администрация (FAA).
Катастрофите предизвикаха буря от разследвания, разтърсиха американското лидерство в глобалната авиация и струваха на Boeing около 20 млрд. долара.
Заради катастрофите през декември американският конгрес прие законодателство, реформиращо начина, по който FAA сертифицира нови самолети.
737 MAX бе заземен през март 2019 г. и получи разрешение да лети едва през ноември 2020 г., след като Boeing направи значителни подобрения на безопасността и в обучението на пилоти.
Измамата
Компанията призна в съдебни документи, че от 737 MAX са заблудили FAA за система за безопасност, наречена MCAS, която е свързана и с двете фатални катастрофи. Документите също така казват, че Boeing със закъснение е сътрудничил, но само след като първоначално е „разочаровал“ разследващите.
В бележка до служителите главният изпълнителен директор на Boeing Дейвид Калхун заяви, че споразумението „по подходящ начин признава как не сме спазили нашите ценности и очаквания“.
Споразумението цитира и коригиращи стъпки, предприети от Boeing след катастрофите, като уволнение на предишния главен изпълнителен директор в края на 2019 г. и добавяне на постоянен комитет по безопасност.