Държавата готви забрана и глоба за изискване на печат
Този механизъм е безсмислен и вече го няма почти никъде в закона
Мокрите печати са загубили смисъла си и трябва да бъдат заменени от подпис и електронна идентификация. Предстои премахването им и въвеждането на санкции за чиновниците, които продължат да ги изискват и да връщат граждани за такова нещо. Това стана ясно от думите на министъра на електронното управление Божидар Божанов в ефира на Nova.
Печатите ги няма в закон почти никъде, но продължават да се изискват. Идеята е със закон да забраним тяхното изискване и да въведем санкция, ако някой го изиска. Глобата няма нужда да е голяма, но е важното да я има”, каза Божанов.
Министърът обясни, че печатите се фалшифицират по-лесно от подписите. „Всеки може да отиде и да си изкара печат. Идеята е с премахването им да отпаднах хартиените документи и хората да не се чудят дали им трябва печат. Няма нужда да минаваме през хартията, за да ги използваме. В електронния свят, ако не разпечатаме документа, истинността се удостоверява с електронен подпис или печат“, каза Божанов.
За да могат гражданите да заявяват услуги онлайн, без да ползват електронен подпис, ще се въведе електронна идентификация. В интервю за Economic.bg Божанов вече обяви, че до 6 месеца се очаква тя да бъде достъпна през смартфона – чрез мобилно софтуерно приложение.
Ще се въвежда поетапно. При телефоните ще бъде най-бързо – планирали сме го до 6 месеца. С личните карти – малко след това. С пощите реформата ще е малко по-дълго време, вероятно – догодина”, уточни министърът.
Той посочи, че трудовата книжка също ще отпадне със сигурност. В случая обаче трябвало да бъдат решени някои по-специфични въпроси. Затова елиминирането на този документ може да отнеме малко по-дълго време.
Божанов коментира и дали се очакват съкращения в администрацията.
В средносрочен план ще има съкращения в администрацията. Министър Василев ги обяви. Промяната няма да бъде заради електронните услуги. Съкращенията ще бъдат след оптимизиране функцията на администрацията. Когато за една дейност, за която в момента са нужни 10 човека, вече ще трябват 5, тогава ще стане. Няма да режем от щатните бройки, само защото някой е решил, че нещо не му трябва.”
Министърът обясни още, че въвеждането на личните карти с чип е трябвало да се случи отдавна. „Процедурата стартира първо през 2015 г., след това през 2018 г. В момента, за съжаление, е забила в Съда в Люксембург. Целта на този тип лични документи е да могат да бъдат използвани за четци. Другата е чисто формална – Европейската комисия изисква всички лични документи да имат носител на информация, както е при паспортите“, каза Божанов. Министърът разясни, че подмята на личните документи няма да е задължителна. Личната карта с чип няма да замени международния паспорт, защото той се изисква за държави извън Европейския съюз (ЕС), затова и ще остане.