Броят на онлайн търговците в България непрекъснато се увеличава
Разнообразието, ниските цени и бързата доставка са най-важни за клиентите при онлайн търговията, казва Питър Рон, главен оперативен директор на Fashion Days
- Г-н Рон, какво е развитието на онлайн търговията през последните години в световен мащаб и какви са прогнозите занапред?
Много са индикаторите, които показват бурното развитие на електронната търговия през последните години. Според Евромонитор, европейският моден пазар – дрехи, обувки и аксесоари (без Русия), се оценява на 420 млрд евро през 2013 г. От 2010 до 2013 г., пазарът нараства само с 1%, докато този на онлайн продажбите – с цели 17%.
Затова виждаме голям потенциал при Fashion Days – особено заради това, че модата е един от най-бързо развиващите се сектори. Нещо повече, онлайн продажбите в областта на модата в Европа се очаква да се удвоят през следващите 5 години и най-големият дял от това се очаква да дойде от страните от Централна и Източна Европа. И още нещо важно: потребителското поведение се развива и все повече хора са склонни да пазаруват онлайн, спестявайки време и пари.
- Каква е успешната стратегия за развитието на онлайн търговията?Една успешна стратегия задължително трябва да следва динамиката на пазара и промените в потребителските предпочитания. Точно затова през тази година променихме бизнес модела на Fashion Days – компанията се разви от онлайн клуб за пазаруване с ограничени във времето кампании към отворен онлайн магазин с огромно разнообразие от модни продукти на склад с най-новите колекции и стилове. Към момента асортиментът ни достига 500 000 модни продукта от над 1000 глобални бранда, като това разнообразие постоянно нараства. Вече виждаме резултатите от тази важна стъпка напред: много по-бърза доставка, по-нисък процент върнати и отказани продукти и най-важното – по-високо удовлетворение на потребителите.
- Отчита ли се ръст в пазаруването през мобилни устройства и какъв е техният дял на продажби за Fashion Days?
Глобално погледнато, наистина виждаме как използването на мобилни устройства за пазаруване онлайн нараства. Това е устойчива тенденция. Затова във Fashion Days също насочваме съществена част от усилията си към развитието на този канал. Стратегията „mobile first” („първо за мобилни устройства”) е важна част от бизнес плановете ни и сме горди, че отбелязваме значителен прогрес. Делът на мобилните продажби в групата нараства непрекъснато – от 5% през 2012 г. до 31% в последното тримесечие на 2014 г. В края на ноември, специално за тазгодишната Black Friday кампания, пуснахме ново мобилно приложение за Android освен вече съществуващите апликации за iPhone и iPad. И само за първите три дни регистрирахме 10 000 сваляния на тази нова апликация, което всъщност е много ясен сигнал за потенциала на мобилното пазаруване.
- Кои са най-важните атрибути за клиентите - бързата доставка, качествените стоки, големият асортимент или ниските цени?Голямото разнообразие и качество на продуктите са компоненти, които винаги трябва да бъдат на високо ниво. Знаем също така, че бързата доставка е много важна за клиентите. Благодарение на промяната в бизнес модела вече предлагаме значително по-кратко време за доставка – разполагаме с половин милион продукти на склад, доставяме поръчките на клиентите от международния ни логистичен център в рамките на 24 часа.
- Какви са перспективите за онлайн търговията в България? Пазарът в страната е доста динамичен и ситуацията се променя бързо, затова за нас е от голяма важност да бъдем гъвкави и готови да реагираме бързо на промените. Имахме щастието да постигнем бърз растеж в страните от Източна Европа, включително и в България, защото електронната търговия преживява разцвет в региона заради по-ниското пазарно проникване и ограничената конкуренция. Това обаче също се променя – броят на онлайн търговците непрекъснато се увеличава. Разбира се, това е позитивен сигнал и показва развитие на пазара, което носи повече ползи за потребителите.
Освен законодателството и ниските данъци, състоянието на пазара в страната, както казах, предлага благоприятни условия. Нещо повече, когато говорим за модни продукти, това е най-бързо развиващият се сектор, заедно с този на потребителската електроника. И подобно на други страни, интересът към модните продукти в България също е достатъчно висок. .. Модните предложения стават все по-достъпни и в резултат на това българите вече са по- вдъхновени да изразяват индивидуалността си чрез личния стил. Fashion Days дава точно тази възможност на потребителите, осигурявайки голямо разнообразие от брандове и продукти.-
- Какви са очакванията на компаниите от този бранш спрямо регулаторните рамки в страната? Среща ли бизнесът затруднения в комуникацията с държавната администрацията?
Електронната търговия е сравнително нова сфера в страната и въпреки че разпоредбите тук са съобразени с европейското законодателство, все още има неща, които могат да се усъвършенстват. Със сигурност регулаторната рамка е добре развита по отношение на правата на потребителите и връщането на продукти.
-Какво трябва да се подобри в бизнес средата, за да бъде привлекателна и за други компании от бранша?
Най-общо – трябва да се увеличи доверието към електронната търговия. Имаме ясни сигнали от пазарите, на които Fashion Days оперира, че когато става въпрос за разплащания онлайн, доверието е пряко свързано с продажбите. Ние вече допринасяме за това развитие – имаме изключително позитивната обратна връзка от клиентите по отношение на надеждността, разплащанията и връщанията.
Друг важен момент е покупателната сила на потребителите. Колкото повече печелят хората, толкова повече ще могат да отделят за пазаруване на модни продукти.
- Какви новости могат да очакват българските клиенти на Fashion Days?Водим се от нуждите и изискванията на потребителите. Предвид това, ще останем фокусирани върху развитието на мобилните приложения, като така ще улесним още повече потребителите да пазаруват навсякъде и по всяко време, осигурявайки им приятно шопинг изживяване. Разбира се, ще продължим да обогатяваме продуктовото ни портфолио с повече идеи, брандове и атрактивни предложения. И ще запазим отдадеността си към оперативно съвършенство и страстта си към модата и стила.