„Булгартрансгаз“ няма пари за газификацията на Маришкия басейн
Подадените оферти в процедурата, пусната през пролетта, неколкократно надвишават индикативната ѝ стойност
„Булгартрансгаз“ е прекратила обществената поръчка за планираната нова инфраструктура за газификация на Маришкия басейн, това става ясно от публикуваните документи в процедурата. Причината е, че подадените оферти многократно надвишават индикативната стойност на проекта, а осигурено финансиране засега няма.
Търгът беше отворен през април тази година и като причина за стартирането му бе обявено, че компанията има увеличен инвестиционен интерес за захранването на съществуващи и планирани мощности в региона с природен газ. Обектът включваше проектирането на нова газопреносна инфраструктура с обща дължина около 73 км и съоръженията към нея. Новата инфраструктура бе предвидено да е годна за пренос на газ, биометан, водород и техните смеси.
Скъпи оферти
Заложената индикативна стойност на новата инфраструктура бе 1.3 млн. лв. (без ДДС), подадените оферти от компаниите обаче я надвишават значително. Двете обединения, участвали в търга са ДЗЗД „ГАЗ ДИЗАЙН 2024“, в което влизат „ДИДЖИТАЛСЪРВИС“ ЕООД и „ХАБАУ” С.Р.Л. Република Румъния и “Х.Е.ПРОЕКТ” ДЗЗД, в което са „Химкомплект инженеринг“ АД, „ЕНСОЛ ВМ“ ЕООД, „ПРОТРЕЙСИНГ“ ЕООД и „АЙЕНЕЙ БИЛД“ ЕООД. И двете обединения подават оферти за над 3 млн. лв. - първото за 3.5 млн. лв. или със 172% по-висока от прогнозната стойност на поръчката, а тази от “Х.Е.ПРОЕКТ” ДЗЗД е за 3.4 млн. лв. или с над 160% отгоре. В крайна сметка на първо място е класирана по-ниската оферта на “Х.Е.ПРОЕКТ” със 100 точки.
В документа за прекратяването на процедурата е записано, че прогнозната ѝ стойност, включително стойността на предвидените опции, е в размер на 1.3 млн. лв. като цената е съобразена с обхвата на дейностите и определена на база предишни договори със сходен предмет на дружеството, сключени след проведени обществени поръчки.
Обстоятелството, че ценовите оферти на участниците в процедурата надвишават прогнозната стойност на поръчката в такъв значителен размер, не е могло да бъде предвидено от възложителя. Напротив, видно от гореизложеното, прогнозната стойност е определена коректно и в съответствие с принципите и разпоредбите на ЗОП, във връзка с което в конкретния случай не се касае за формиране на ценово предложение в рамките на нормални пазарни отклонения, а за цена в размер, надхвърлящ в пъти прогнозната стойност на обществената поръчка.
Липсва финансиране
Поръчката е част от проектите за реализация на Вертикалния газов коридор, за който в средата на март тази година Народното събрание прие решение капиталът на „Булгартрансгаз“ да бъде увеличен с 200 млн. лв. като те да се ползват и за трите проекта: „Повишаване на капацитета за пренос на природен газ в точка на междусистемно свързване Кулата/Сидирокастро в посока от Гърция към България"; „Повишаване на капацитета за пренос на природен газ в точка на междусистемно свързване Негру Вода/Кардам в посока от България към Румъния" и за „Довеждаща газопреносна инфраструктура с високо налягане за захранване на потребители в Източномаришкия регион“. Все още няма информация, че планираното увеличение на капитала се е случило.
Тогава с това решение се възложи и на министъра на енергетиката да проучи възможности за осигуряване на безвъзмездно финансиране на инвестиционни разходи за проектите от програми и фондове на Европейския съюз. И тази възможност обаче не е коментирана публично от сегашния служебен енергиен министър Владимир Малинов.
В документа за прекратяване на поръчката е записано, че „в настоящия случай възложителят не разполага с необходимите допълнителни средства спрямо предложените от участниците по-високи цени (като не са налице и възможности за осигуряване на допълнителни средства въз основа на решението на Народното събрание), които да бъдат използвани във връзка с изпълнението на предмета на поръчката.“
Пари за този проект „Булгартраснгаз“ не е предвидил и във финансовите си разчети (включително в одобрената от органите на управление Бизнес програма за периода 2024 – 2028 г.).
В тази връзка нецелесъобразно и неефикасно е разходването на средства, които надвишават два пъти и повече прогнозната стойност на обществената поръчка".