Има избран изпълнител за доставката на 35-те електрически мотрисни влака
Развитието на жп транспорта в България изостана много и полагаме усилия да го наваксаме, заяви служебният транспортен министър
Вече има избран изпълнител за доставката на 35-те електрически мотрисни влака, които се финансират по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Това съобщи служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков, който взе участие в международния форум Green Transition, организиран от Dir.bg.
Подписах снощи решението за определяне на изпълнител и той ще стане ясен днес или утре", допълни той, но не съобщи коя е избраната компания.
След събитието от ресорното министерство разпространиха прессъобщение, от което става ясно, че победител е полската фирма “Stadler Polska Sp. z o.o.”. Предложената цена е 642.5 млн. лева, а срокът за доставка е 28 месеца.
Припомняме, че в процедурата по пряко договаряне се включиха 4 международни компании. Прогнозната ѝ стойност бе над 1.1 млрд. лв. без ДДС.
Министърът напомни за вече подписаните договори за доставка на 9 локомотива с българска компания и за доставката на 7 двуетажни влака. Заяви, че първият локомотив е вече произведен и най-вероятно другата седмица ще бъде приет.
Той допълни, че единствено процедурата за доставка на 20-те пуш-пул влака създава проблеми. Това се дължи, според министъра, на многото жалби, които още повече са съкратили времето за производство. Гвоздейков напомни, че вече се водят преговори с ЕК за смяна на типа влакове с друг, така че да не се изпусне срока за усвояване на средствата.
Това е огромен риск, тъй като вече сме на ръба с технологичното време за производство и ще положим максимални усилия да спасим средствата и да усвоим целия финансов ресурс.”
Гвоздейков акцентира върху модернизацията и дигитализацията на жп инфраструктурата. Коментира, че се усвояват средства за въвеждането на европейската система за управление на жп трафика, като предстои оборудването на 100 локомотива с тази система. Служебният министър напомни и за договора за доставка на 10 нови локомотива "Сименс", като заяви, че се надява до 2 години да влязат в състава на жп транспорта.
Бъдещето
Автомобилният и жп транспорт трябва да вървят ръка за ръка, без разделение. Транспортът като цяло създава една четвърт от въглеродните емисии и ограничаването на това въздействие е наша основна мисия и основна задача, върху която трябва да работим.
Гвоздейков сподели, че по време на европейския Съвет по транспорт в Люксембург основен акцент е поставен върху това жп транспортът да се очертае като гръбнак на екологичната мобилност.
Той е по-бърз и по-евтин. Не става въпрос за пренебрегване на автомобилния транспорт, разбира се”, заяви Гвоздейков.
Според него технологичният напредък в автомобилния транспорт се случва без много усилия. И допълни, че жп транспортът се ползва с привилегия още на етап проектиране и производство, като дава по-голяма възможност за по-евтина поддръжка и по-дългосрочно планиране на разходите за ремонт.
Развитието на жп транспорта в България изостана много и полагаме усилия да наваксаме закъснението”, коментира още служебният министър.
Автомобилният транспорт
Служебният министър напомни за европейското финансиране в размер на 100 млн. лв. за изграждане на зарядни станции. Около 40 млн. лв. са предвидени за станции, които да бъдат разположени по основните магистрали в страната, както и 50 млн. лв. за пристанищата по р. Дунав и Черно море.
Той коментира, че трябва да се мисли за решаване на проблема с тежкотоварния трафик и опашките по границите особено с Румъния. Според него целият поток от Азия избира да минава по българо-румънската граница и това създава опашки.
Този проблем няма изчезне, дори когато сме в Шенген. България не е готова и не е предприела стъпки за управление на този трафик и изграждането на буферни паркинги във вътрешността на страната.”
Иновациите в транспорта
Връзката между иновациите и транспорта е по-жива и важна от всякога”, коментира Исидро Ласо Балестерос, член на кабинета на комисаря по транспорт Адина Вълеян.
По думите му центърът на транспорта се очертава като основен двигател на просперитета в българската икономика, но има редица фактори, които трябва да се вземат предвид - нарастващата конкуренция, сложността на транспортната инфраструктура в региона и геостратегическото развитие на транспорта в Европа.
Балестерос коментира, че се засилва конкуренцията от страна на Азия, Индия и Китай. В този контекст иновацията може да даде тласък на развитие на сектора и икономиката,
а България, бъдейки на кръстопът между Европа и Азия има уникална възможност да се превърне в транспортен хъб с инвестиции в инфраструктура и постижения на новите технологии.”
Той очерта като стратегически проект високоскоростната жп връзка между София и Солун, която според него, ще засили икономическата свързаност между двете страни. Тя ще допринесе за по-големи инвестиции и международен обмен, а България трябва да се възползва от стратегическото си местоположение.
Стартъп фирмите са от голямо значение за иновациите и темповете на растеж в индустрията. По думите му страната ни трябва да облекчи административните пречки пред такива фирми. Даде пример с компанията “Дронамикс”, която с европейско финансиране е успяла да излезе на челно място в областта на логистиката.
В един свят, където взаимните връзки все повече се засилват, България трябва да обърне внимание на инфраструктурата и облекчаването на веригите на доставка.”
Допълни, че трябва да се приоритизират инвестициите в иновации и инфраструктура, като това включва и привличането на частния сектор. Не трябва да се пренебрегва човешкия фактор и продължаващото през целия живот образование и обучение.
Транспортният сектор и приносът му в социалното и икономическо развитие на България не бива да се подценява. България може да е водеща като инвестира в инфраструктура, човешки капитал и засилване на сигурността на веригата на доставки.”
Преосмисляне на зелените политики
Чистите технологии трябва да се налагат с темпото, което е по силите на едно средно домакинство в Европа”, коментира Андрей Новаков, член на групата на Европейската народна партия в ЕП.
По думите му, ако има транспорт, който има най-голям шанс да изпълни критериите за въглероден неутралитет и има смисъл да се инвестира в него, то това е железопътния транспорт.
Според него прекомерните амбиции на зеления преход отблъсква умерени хора, които иначе биха искали да подпомогнат прехода.
Считам, че завоят, който ще вземе ЕС да отпадне забраната за дизеловите и бензинови автомобили от 2035 г., ще се наложи.”
Допълни, че групите на зелените и на либералите са свити, а за сметка на това се е увеличила групата на десните и крайнодесните. Самият той би подкрепил отпадането на забраната за ДВГ, “не защото не вярвам, че бъдещето е в електромобилността, а защото вярвам, че технологиите се налагат тогава, когато станат достъпни и по-добри от старите."
Според него България е предприела стъпки за модернизация на жп транспорта макар и със забавяне. Той коментира, че най-дългият подводен тунел в света между Германия и Дания ще бъде готов до 2029 г.
Искам да видя тунела под Шипка преди 2029 г готов, защото говорим за тунел от 4.5 километра. Не е нещо, което светът не е виждал”.
Като други ключови проекти, Новаков откри още довършването на магистрала “Струма”, високоскоростната жп линия от София до Бургас, както и София - Перник - Радомир, магистрала “Черно море”.
Много ми е трудно да обяснявам, че проекти с финансиране и избрани изпълнители не се изпълняват, защото министрите се смеят. Надявам се да усвояваме европейските средства на 98 процента, а не на 4 – 5 процента.”
*Материалът е обновен след получено прессъобщение от Министерство на транспорта.