България и Румъния ще проучват възможностите за трети мост над Дунав
Кабинетът одобри Писмо за съвместен ангажимент между министерствата на транспорта на двете държави
Лека светлина в тунела проблясва за реализацията на Дунав мост 3, на който България възлага огромни надежди да разтовари трафика с Румъния. Двете страни са се договорили за провеждането на предпроектно проучване за изграждането на трети мост над р. Дунав – отново при Русе. За целта правителството одобри Писмо за съвместен ангажимент между двете министерства.
Като част от документите за кандидатстване се предвижда и подписване на Писмо за съвместен ангажимент от двамата ресорни министри, с оглед последваща реализация на предвидените дейности в обхвата на проучването, ако проектът бъде одобрен за финансиране“, се казва в правителственото съобщение.
Най-вероятно едва след завършването на проучването ще стане ясно и колко средства ще са нужни за изграждането на инфраструктурния обект. Миналата година стана ясно, че средства може да бъдат отпуснати по линия на Механизма за свързване на Европа. През юли тази година пък Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) обяви готовност да финансира проекта на двете държави.
Темата с мостовете над Дунав се влачи вече от години. Идеята за Дунав мост 3 се възроди по времето на кабинета „Петков“, когато транспортният министър Николай Събев обяви, че иска да строи поне 5 моста по Дунав и няколко тунела. Тези амбиции обаче бързо бяха попарени, тъй като стана ясно, че за Румъния е по-важно да инвестира в удълбочаването на реката, за да преминават безпроблемно кораби и товари.
За българските управляващи обаче проектът остава приоритет и почти всеки един кабинет се опитва да направи същинска крачка към него. През септември служебният министър Христо Алексиев проведе среща с румънския си колега Сорин Гриндияну в Букурещ. Тогава стана ясно, че споразумения с ясни задачи и конкретни срокове за изграждането на моста и удълбочаването на р. Дунав, ще бъдат подписани „в най-скоро време“.
В края на юни тази година Димитър Савов, директор на Дирекция „Национална транспортна политика“ в Министерство на транспорта коментира, че за Румъния е приоритет да разширява инфраструктурата си към Унгария, а не към България.