Българска компания ще достави новите локомотиви, финансирани по ПВУ
Министерство на транспорта почти финализира един от мегатърговете за нов подвижен състав
Министерство на транспорта избра българската компания „Експрес Сервиз“ за изпълнител по един от мегатърговете за новия подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост. Българският производител ще достави 9 електрически маневрени локомотива, които ще се ползват в неелектрифицирани депа. Общата им стойност е малко над 10.5 млн. лв. без ДДС.
С това обаче процедурата за локомотивите не е финализирана. Министерство на транспорта прекратява втората обособена позиция по нея – за доставката на 9 електрически локомотива за частично електрифицирани депа. Причината – техническата оферта на единствения участък не отговаря на условията.
Детайлите
Търгът за локомотивите бе стартиран в началото на септември. Прогнозната му стойност бе над 68.3 млн. лв. без ДДС и бе разделен в две обособени позиции - доставка на 9 локомотива за неелектрифицирани депа и 9 за частично електрифицирани депа.
За разлика от останалите мегатъргове за подвижен състав, единствено тази процедура не бе обжалвана и вървеше без проблеми. Въпреки това интересът към нея не бе голям и Министерство на транспорта удължи срока за подаване на документи. Но и така само 2 компании подадоха оферти – по една във всяка позиция.
В ценовата оферта на „Експрес Сервиз“ влизат поддръжката за срок от 15 години и обучение на персонал. Компанията ще достави локомотивите до 30 месеца след подписването на договора. Цената на плановата поддръжка на отработен ден е 80 лв.
От докладите на оценителната комисия става ясно, че техническото и ценово предложения отговарят на условията по търга. Решението за определяне на изпълнител е публикувано на 7 декември.
Припомняме, че „Експрес Сервиз“ бе компанията, която сигнализира за нарушения в процедурата за доставка на локомотиви, която бе стартирана от служебното правителство. Една от първите задачи на транспортния министър Георги Гвоздейков бе именно да прекрати търга.
В решението от 7 декември е посочено, че втората особена позиция (локомотиви за частично електрифицирани депа) се прекратява. По нея оферта подаде единствено Консорциум "9 Шънтър", с участници немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото им предложение бе над 60.7 млн. лв. без ДДС.
Консорциумът обаче е отстранен още на етап разглеждане на техническата оферта, тъй като „участникът не отговаря на предварително обявените условия за изпълнение на поръчката“, става ясно от документацията. Липсват конкретни стойности за широчина на „зиг-заг“ на контактната мрежа и размера на широчината на каретката на пантографа.
Освен това Консорциумът е посочил срокове за доставка и регистрация на всички 9 локомотива между 48 и 50 месеца, а условието към поръчката е това да стане за не повече от 33 месеца от датата на започване на изпълнението на договора.
Консорциумът е предложил регулярната поддръжка и провеждане на тригодишна проверка на маневрени локомотиви да се извършва в депо на купувача. Условието по търга обаче е, че гаранционната и извънгаранционната пълна поддръжка на подвижния състав се осигурява от изпълнителя.
Най-вероятно съвсем скоро Министерство на транспорта ще пусне търг само за доставката на локомотиви в частично неелектрифицирани депа.
Решението за отстраняване на "9 Шънтър" и спирането на поръчката подлежи на обжалване в 10-дневен срок, но справка към днешна дата показва, че в Комисията за защита на конкуренцията няма подадена жалба.
Припомняме, че въпросният консорциум бе отстранен и в търга на БДЖ – ПП за доставката на 10 локомотива.
Другите мегатъргове
В интервю за Economic.bg транспортният министър посочи, че се надява до края на годината да има избрани изпълнители по всичките 4 процедури.
Много е вероятно съвсем скоро министерството да финализира и търга за доставката на 20 push – pull електрически влака. Това е най-скъпата процедура, като прогнозната стойност е над 1.2 млрд. лв. (1 200 483 000,00 лв. без ДДС). Търгът бе временно стопиран заради жалба на испанската Patentes Talgo SL. Компанията обаче впоследствие я оттегли и така процедурата бе възобновена. Оферти се подаваха до 7 декември.
Справка на Economic.bg показва, че единствените оферти са на Patentes Talgo SL и на китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Компанията, заради чиято жалба бе спрян търгът, предлага цена от 1.217 млрд. лв. (1 217 047 135,00 лева без ДДС). Това означава, че надскача прогнозната стойност с малко над 16.5 млн. лв. Ценовото предложение на китайската компания е 2 пъти по-ниско. То е в размер на малко над 607.2 млн. лв. (607 233 750,00 лева без ДДС).
Останалите 2 търга – за доставката на 35 едноетажни и на 7 двуетажни електрически мотрисни влака – все още не са възобновени. Те също бяха стопирани заради жалби на международни компании.