Българската тол система вече ще е съвместима с европейската
С промени в Закона за пътищата бе прието всички къмпинг автомобили да плащат винетка, а не както досега тол такса
Българската тол система вече ще е оперативно съвместима с Европейската услуга за електронно пътно таксуване. Така българската услуга вече ще обменя информация за неплатени такси със системите за пътно таксуване на останалите държави. Промените в Закона за пътищата, които бяха изготвени от служебния кабинет още през май, бяха приети в сряда окончателно от депутатите.
Друга важна промяна, която се прие, е свързана с караваните, кемпери и др. подобни. Собствениците им вече ще плащат винетка, а не тол такса както бе до момента. Освен това на територията на крайпътни комплекси ще могат да се изграждат точки за обслужване на къмпинг автомобили с осигурени вода, ток и др.
Припомняме, че служебният кабинет одобри промените през май като реакция на предявен иск от Брюксел по отношение на липсваща транспонирана директива относно тол системата. Тогава стана ясно, че българската електронна система за таксуване не е достатъчно оперативно съвместима с европейската и това пречи на събираемостта на приходите.
Първото гласуване на текстовете в регионална комисия в парламента се случи в края на юли, а второто – едва преди две седмици. На него стана ясно, че работна група е направила технически промени, тъй като, по мнение на Николай Нанков (ГЕРБ-СДС) дори преводът от английски на български на техническите термини не бил точен.
Тогава, а и днес в зала, Нанков коментира, че са взети предвид и съображения на транспортния бранш. Така той предложи редакционна промяна, свързана с това, ако на борда на превозното средство са инсталирани или налични две или повече бордови апаратури, ползвателят на Европейската услуга за електронно пътно таксуване (ЕУЕПТ) носи отговорността да използва или активира съответната бордова апаратура за специфичната област на ЕУЕПТ.
За ЕУЕПТ
ЕУЕПТ е допълваща по отношение на националната услуга. С промените се хармонизират изискванията към доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване. Те трябва да си сътрудничат в пълна степен със структурите, събиращи пътна такса, при усилията им за правоприлагане. Така се повишава общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване.
Прецизират се изискванията за изготвяне и поддържане на заявление за област на ЕУЕПТ. В него се определят общите условия за достъп на доставчиците на услугата до областите на ЕУЕПТ и условията за осъществяване на оперативна съвместимост.
Направените сега в закона изменения въвеждат разпоредбите на директивата, предвиждащи сътрудничество за трансграничен обмен на информация в областта на нарушенията за неплащане на пътна такса по чл. 179, ал. 3 - 36 от Закона за движението по пътищата. По този начин се улеснява идентифицирането на нарушителите и налагането на съответни санкции.
В този смисъл бяха приети промени, според които Агенция „Пътна инфраструктура“ трябва да докладва на Европейската комисия за броя на автоматизираните търсения за извършените нарушения на територията на България. Тези данни е трябвало да бъдат предоставени първо на 19 април 2023 г., а след това и на всеки три години. С оглед на закъснението на приемането на текстовете, депутатите приеха първото изпращане на информация до ЕК да се случи на 1 септември 2024 г., а следващото на 19 април 2026 г.