„Български пощи“ най-после ще се дигитализира
Целта е да бъде изградена единна уеб базирана платформа, чрез която да бъде разширено портфолиото от предлагани услуги
Държавният пощенски оператор „Български пощи“, символ на архаичните аналогови процеси, „предприема първа стъпка към своята дигитална трансформация“. Дружеството започва подготовка за внедряване на цялостна платформа, осигуряваща възможност за предоставяне на нови услуги и интегриране на настоящи и бъдещи софтуерни решения, се казва в съобщение до медиите.
Дружеството извършва пазарно проучване до 16 март 2023 г. за индикативна обща цена за изпълнение.
Целта е да бъде изградена единна уеб базирана платформа, чрез която да бъде разширено портфолиото на предлаганите услуги и да бъде постигнато „по-качествено, по-бързо и по-ефективно обслужване на гражданите и бизнеса на едно гише“.
Пощенската компания, която беше извадена от структурата на Министерството на транспорта по време на кабинета „Петков“ заради конфликт на интереси с тогавашния министър на транспорта Николай Събев, признава, че съществуващите информационни системи и приложения, обслужващи бизнес процесите в дружеството, са много на брой, разнородни са и са несъвместими едно с друго. Повечето от използваните софтуерни приложения са написани с остарели технологични средства за разработка и имат ниска степен на интегритет. Липсват разработени интерфейси за нововъведените технологични решения.
Припомняме, че през април 2022 г., когато за българските пощи отговаряше тогавашният вицепремиер от „Продължаваме промяната“ Калина Константинова, системите на дружеството бяха хакнати и месеци наред то не функционираше нормално. Константинова обвини руснаците, но не призна вина, че не беше направен одит на системите, въпреки че „Български пощи“ бяха под нейно лично управление повече от 4 месеца.
Министерството на електронното управление, което тогава се управляваше от Божидар Божанов от „Демократична България“, също не пое отговорност за оставените без одит системи. В последствие, след силен обществен и медиен натиск, „Информационно обслужване“ се намеси в казуса, а в последствие пощите преминаха под надзора на държавния системен интегратор.