5-часовият обстрел над Зукърбърг: За регулациите, монопола и платения Facebook
Събитието бележи първото явяване на 33-годишния интернет магнат пред властите в САЩ
Пременен в необичайно за него облекло – в тъмен костюм и светлосиня вратовръзка, вместо в сини дънки и сива тениска, главният изпълнителен директор и съосновател на най-голямата социална мрежа в света Марк Зукърбърг отговаряше в продължение на пет часа на въпроси на американските законодатели относно практиките за събиране на данни във Facebook, твърденията за монополна власт на компанията и възможностите за регулация на онлайн гигантите.
Събитието бележи първото явяване на 33-годишния интернет магнат пред властите в САЩ, след като преди това неколкократно е отказвал такива срещи. То идва след разкритието, че британската анализаторска компания Cambridge Analytica е злоупотребила с данните на 87 млн. потребители на социалната мрежа, за да насочва по-добре политически послания, включително такива в полза на Доналд Тръмп по време на предизборната кампания през 2016 г.
„Необичайно е да се провеждат съвместни заседания на комисии. Още по-необичайно е да има един главен изпълнителен директор, който да свидетелства пред половината от Сената на САЩ“, обърна внимание сенатор Джон Тун, председател на Комисията по търговия.
Общо 44-ма сенатори питаха и споделяха мнения за социалната мрежа. Едно от най запомнящите се изказвания дойде от Сенатор Джон Кенеди, който остро разкритикува условията за предоставяне на услугата Facebook. Призовавайки за регулация, Републиканецът заяви: „Вашето потребителско споразумение не струва“ и невъзмутимо допълни: „Предлагам Ви да се върнете у дома и да го пренапишете“.
Необходимостта от регулации
Зукърбърг призна, че „вероятно повечето хора не четат всичко“ в условията за ползване на социалната мрежа в процеса на регистрация, но всеки има възможността да го стори.
От известно време насам той винаги намира начин да внуши с думите си готовността на компанията да бъде регулирана. Не всички в залата обаче останаха доволни от неговите убеждения, каквито той изказа и по време на изслушването. Според мнозина той е бил твърде уклончив.
Сенатор Ричард Блументал сподели, че е резервиран, защото „не виждам как можете да промените бизнес модела си, освен ако не съществуват конкретни правила за пътя... наложени от външна агенция“.
Зукърбърг обяви, че като цяло е отворен за регулации, включително да се спазва изискването дружествата да уведомяват потребителите в рамките на 72 часа за нарушения в съхранението на данни. Според него обаче налагането на по-строги регулации може и да е полезно за големите компании, но вероятно ще е за сметка на „следващия Facebook“.
Монополист ли е Facebook?
„Ако съм обезпокоена от Facebook, кой е еквивалентният продукт, в който мога да се регистрирам?“, попита републиканският сенатор Линдзи Греам Зукърбърг и уточни, че говори за „истинска конкуренция“.
Шефът на най-голямата социалната мрежа в света опита да заобиколи въпроса, цитирайки статистика, според която „средностатистическият американец използва осем различни приложения, за да комуникира с приятелите си“.
Тогава Греъм зададе въпроса, въртящ се в умовете на мнозина, а именно: „Вие не мислите ли, че имате монопол?“. На него Зукърбърг през смях отвърна: „Със сигурност не ми се струва да е така“.
Ако властите наистина трябва да преценят дали Facebook има монопол, или не, те действително ще се изправят пред разплитането на сложен казус. Компанията доминира на дигиталния пазар на реклама в социалните мрежи, припомня Quartz. Те генерират 98% от печалбата ѝ. Същевременно обаче Google е по-голям играч и за сравнение през 2017 г. компанията е спечелила 35 млрд. долара от тази дейност, докато Facebook 17.4 млрд. долара отвъд Океана.
Грешките обаче са много...
Създателят на най-голямата социална мрежа призна: „Направихме много грешки в управлението на компанията“. Според него е почти невъзможно да се стартира компания в стаята в общежитието, която да се разрасне до мащаба, в който е сега, без да се направят някои грешки. По думите на Зукърбърг предстои „по-широка философска промяна в начина, по който управляваме компанията“.
Досега Facebook по-скоро се е фокусирала върху „изграждането на инструменти“, посочи създателят на социалната мрежа. Сега компанията разпознава необходимостта от „по-активна роля“.
Поредицата от мащабни злоупотреби, извършени посредством платформата, като дейността на руските тролове и изтичането на данни за близо 90 млн. души към Cambridge Analytica, най-сетне провокираха Facebook да поеме отговорност за своите недостатъци. Зукърбърг обаче подчерта, че социалната мрежа е технологична компания, а не медийна. „Съгласен съм, че сме отговорни за съдържанието, но ние не произвеждаме съдържанието“, изтъкна той.
Бизнес моделът: Безплатна или платена версия
Зукърбърг защити основния бизнес модел на компанията. „Смятаме, че предлагането на услуга, поддържана от реклами, най-добре кореспондира с мисията ни да свързваме всички по света. Искаме да предложим безплатна услуга, която всеки може да си позволи“, обясни шефът на Facebook.
Той обаче отхвърли твърдението, че компанията му е средство да се следят хората в интернет и многократно изтъкна „ние не продаваме данни“.
Зукърбърг коментира още, че „винаги ще има версия“ на социалната мрежа, която ще бъде безплатна. С тези си думи той повдигна и нов въпрос за бъдещето на Facebook, а именно дали не се обмисля възможността за внедряването на платен вариант.
За руските тролове и фалшивите новини
Facebook води непрестанна война със злонамерени лица от Русия, опитващи се да използват платформата за свои цели. Той определи ситуацията като „истинска оръжейна надпревара“ и потвърди, че компанията съдейства в разследването на специалния прокурор Робърт Мълър за руската намеса в изборите в САЩ, без да уточнява по какъв начин.
Днес предстои да се проведе още едно изслушване на Марк Зукърбърг пред американските законодатели. Досегашните му изказвания явно са подействали окуражително на инвеститорите, тъй като акциите на Facebook поскъпнаха с 4.5% в редовната сесия на борсовата търговия.