Coca-Cola ще пусне още нови продукти в България до лятото
В България има доста по-ниска консумация на безалкохолни напитки като студен чай и сокове
Боряна Великова, старши бранд мениджър в категория „Негазирани напитки“ в „Кока-Кола България“
Само преди няколко дни компанията „Кока-Кола“ представи нов продукт в цяла Европа, включително и България. Студеният чай Fuzetea е един от най-големите проекти на бранда за последните години. За това какви новости да очакваме на българския пазар, Economic разговаря с Боряна Великова, старши бранд мениджър категория „Негазирани напитки“ в „Кока-Кола България“.
Как се развива пазарът на безалкохолни напитки в България?
– В България пазарът на безалкохолни напитки расте с малко над 3% в обем през 2017 г. Лидер е категорията на бутилираните води. Те са най-големият сегмент като обем от пазара, следвани от газираните напитки, а след тях се нареждат негазираните напитки. Като сегмент негазираните напитки растат най-бързо, с почти 6% спрямо предходната година, но тази тенденция на ръст се усеща във всички категории напитки.
Конкретно за компанията ни през миналата година 40% от обема на продажбите е на негазирани напитки – вода, сокове, студени чайове и плодови напитки. Всички подкатегории негазирани растат спрямо предната година, което е в крак с тенденциите на пазара. Хората започват да търсят все по-разнообразни напитки. Вкусовете еволюират и консуматорите искат напитките в ежедневието им да отговарят на променящите им се нужди, например в посока на хидратация или доставяне на хранителна стойност. Потребителите търсят все по-широко портфолио от вкусове и от предложения, което помага и на нас да развиваме продуктите си в разнообразни посоки.
Какви са амбициите ви относно калориите в продуктите на компанията?
– Компанията „Кока-Кола“ се развива непрестанно и винаги се стреми да отговаря на нуждите на потребителите, вписвайки се в стила на живот и очакванията им, като разработва и разпространява различни марки с разнообразни вкусове или съдържание на захар.
За потребителите, които започват да търсят напитки с по-малко калории, Fuzetea е пример за проект, разработен в тази посока, тъй като съдържа само 19 калории, като за подсладител се използва стевия. В бъдеще планираме да добавим към този сегмент и продукти с по-ниски нива или въобще без калории, в отговор на търсенето от пазара.
Тенденцията към здравословен начин на живот и хранене не се ли отрази на пазара?
– Забелязваме тенденция за търсене на продукти с добавени ползи, като хранителна стойност или функционални характеристики. Здравословният начин на живот всъщност означава да консумираш разнообразни продукти, съобразени с твоя стил на живот и нуждите на твоето ежедневие. Важно е също да бъдеш информиран - да знаеш какво и как да консумираш. Това е и една от причините заедно с други международни компании в индустрията да инициираме доброволното въвеждане на усъвършенстван модел за обозначаване на хранителните стойности на продуктите върху етикетите с цел това да улесни и да е в полза на потребителите в цяла Европа.
Какви нови продукти да очакваме от компанията?
– Започнахме годината с лансиране на студения чай Fuzetea, който е един от най-големите проекти за компанията в глобален мащаб, не само у нас. Марката се разпространява едновременно в 37 страни в цяла Европа. Той представлява съчетание от чай, плодове и билки. Следващите месеци ще имаме още интересни предложения и в други категории. Развиваме се динамично, вървим с много интензивни темпове и в следващите 3-4 месеца ще има още новини около цялото ни портфолио. Абсолютно всички ще са в крак с тенденциите на потребителското търсене у нас и в Европа.
Fuzetea вече предлага ли се в цялата търговска мрежа в страната, включително в заведенията?
– В момента Fuzetea се разпространява в цялата търговска мрежа, а в заведенията ще започне да присъства от следващия месец. На пазара съвсем скоро ще се предлагат и големи разфасовки от 1.5 л за консумация вкъщи. Половин литър от този вид напитка остава най-търсената разфасовка, тъй като по-голяма част от консуматори, над 30%, купуват студен чай, за да го изпият веднага. Това показват моделите на консумация на категорията.
Как България се позиционира на пазара на негазирани безалкохолни напитки спрямо другите страни в Европа?
– Спрямо съседните ни страни, с които най-често се сравняваме, България има доста по-ниска консумация на безалкохолни напитки като студен чай и сокове на глава от населението – например у нас се пият два пъти по-малко сокове на човек от населението спрямо съседната ни Сърбия и 3 пъти по-малко студен чай от Словения или Унгария. Така че българският пазар в този сегмент има накъде да расте, защото виждаме, че има доста по-развити пазари, където консумацията е по-висока и има повече разбиране за продуктите и познание сред потребителите. Ние сме сравнително млад пазар в тези категории, тоест имаме възможност с правилните продуктови предложения да раздвижим целия сегмент.