Да облечеш Мей Мъск: Българска дизайнерка покорява световната модна сцена
Десислава Тошева започва своя бизнес още на 18-годишна възраст и вече два пъти участва във фестивала в Кан
Неуспешните опити да намери перфектната рокля за своя абитуриентски бал, която да не е прекалено скъпа, но в същото време да бъде качествена, карат едно 18-годишно момиче да се замисли дали не е време модният бизнес в България да се промени.
Така започва историята на Десислава Тошева и нейната модна къща Caviar. Роклите на Десислава вече завладяват света на висшата мода и дори тази година за втори път знаменитостите на фестивала в Кан са били облечени от българската дизайнерка.
Създаването на бранда възникна в резултат на неуспешно намиране на рокля за абитуриентския ми бал. По време на търсенето установих, че предлагането се намира в две крайности – роклите бяха или прекалено скъпи, но по мое мнение, не кореспондираха на дизайна, или бяха с по-старомодни визии“, споделя Десислава Тошева пред Economic.bg.
И така тя решава да създаде собствен бранд, който да предлага висша мода, но на по-достъпни цени за българския пазар. За да успее да се справи с изключително голямата конкуренция в сектора, Десислава завършва висшето си образование не с квалификация „моден дизайн“, а учи бизнес. Като по нейни думи това е успешният начин – съчетавайки усета към модата с академични знания за успешно развитие на бизнес.
Тя започва напълно сама, но вече има голям екип зад гърба си, който е до нея неотлъчно. Въпреки това тя продължава да следи всяка една стъпка от производството. И категорично отказва да го премести в чужбина. Всяка една от роклите е създадена изцяло тук, в България.
Продължавам да следя всяка една крачка от производствения процес. От измислянето на дизайна през кроенето и маркетинга до посрещането на клиентите в модната къща. И така до финалното издаване на поръчката“, казва Десислава.
Международно признание
Тошева е имала и предишни поръчки от чужбина, но първото голямо международно признание за нейната модна къща идва през миналата година, по време на кинофестивала в Кан.
Организаторите на селебрити шоуто се свързаха с мен и казаха, че моите рокли задължително трябва да бъдат на червения килим. Наистина не можех да повярвам какво се случва. И така май месец миналата година напълних един огромен куфар с рокли, всичко, което имах. Плюс няколко нови дизайна, които довършвахме буквално часове преди шоуто. Успях да се потопя в един изцяло нов свят за мен.“
Вследствие на това международно признание Десислава се вдъхновява още повече. Тази година тя отново взе участие във фестивала. Този път с рекорден брой рокли за България – 13.
Успехите обаче не спират до тук.
Нейна рокля бива избрана от Мей Мъск, майката на милиардера Илон Мъск, за фотосесия за корица на списанието InStyle. Тя толкова много харесва дизайните на Десислава, че дори лично иска да се запознае с нея.
Жените като Мей Мъск са били винаги главен източник за вдъхновение за мен и моя бранд. Така че да я видя с моя рокля, е не само истинска чест, но и едно от най-големите признания в кариерата ми“, споделя Десислава.
Всъщност, Мей Мъск вижда роклите на българската дизайнерка в шоурум в Париж и буквално се влюбва в тях. Защото след това държи да разбере повече за бранда и страната, откъдето идва той.
Всичко това доведе до моето запознанство с нея в Кан преди седмица. Там имах възможност да се запозная и с нейната стилистка, с която обсъдихме съвместна работа по бъдещи проекти“, споделя Десислава.
В тези среди вече няколко пъти чувам да ми казват „българката“. И никой не може да повярва, че в България имаме такава висша мода. Ние наистина имаме прекрасна мода тук, казва Тошева.
Липса на кадри
Основната причина за трудното развитие на този тип индустрия в България, според Тошева, е липсата на кадри, тъй като няма достатъчно инициативи, които да насърчават модния бизнес.
Създаването на такива рокли изисква високо квалифицирани моделиери и шивачки. Каквито се намират все по-трудно. В моя случай нарастването на обема на работа вече не кореспондира с производствената способност. Тъй като младите хора учат дизайн, но все по-малко залагат на бизнес частта“, казва Тошева.
Според нея двете неща трябва да вървят ръка за ръка.
Сред големите мечти на младата дизайнерка е нейната модна къща един ден да има собствено ревю на седмицата на висшата мода в Париж.
Много силно искам и вярвам, че един ден ще се случи“, казва тя.