Държавата предлага тол такси между 25 и 39 ст. за километър (обновена)
Обсъжда се идеята автобусите по редовните линии да бъдат освободени от пътни такси
Тол такси между 25 и 39 ст. за километър са обсъждали днес държавата и превозвачите по време на първото заседание на Консултативния съвет за обхвата и цените на тол системата. Органът бе създаден през февруари, но чак днес се събраха експерти, транспортния бранш и регионалното министерство, за да обсъждат двете най-важни звена на системата.
Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков поясни, че са се спрели на един от 13-те варианта, предоставени от консултанта по проекта - Световната банка. Тези числа не са окончателни, като предстоят още обсъждания с бранша.
„При него максималната ставка за тежкотоварен автомобил е 0.39 лв. за камиони над 12 т, с екологичен клас Евро 0 и 0.25 лв. за Евро 6“, каза Нанков. Той добави, че на заседанието е коментирана и темата с обхвата на пътищата, като вече има почти 50% дотиране на обхвата. „Говорим за около 6000 км на база на интензивността на трафика, основно на транзитния такъв, а и не само. Говорим за пътища, магистрали, първи и частично втори клас“, каза Николай Нанков и допълни, че за второкласните пътища ще се направи още по-детайлен анализ с превозвачите, за да се прецени доколко могат да бъдат редуцирани. Предложението на превозвачите е да се облага само онази част от второкласните пътища, през която преминава транзитен трафик.
От ресорното министерство дадоха примери - за най-масовия тежкотоварен превоз - ТИР с тегло над 12 тона и повече от три оси, ако е клас Евро 1 или Евро 2 би плащал 39 ст. на километър за преминаване по магистрала или път първи клас. Съответно, ако е екоклас Евро 3 и Евро 4 – 36 ст. на километър, клас Евро 5 – 33 ст. на километър, и клас Евро 6 – 26 ст. на километър.
Припомняме, че при първоначалния вариант, който лансираха от ресорното министерство, обхватът на тол системата трябваше да бъде над 10 хил. км, включително и третокласни пътища. При обсъждания днес вариант третокласните пътища отпадат от толуването, както и част от второкласните.
Тарифирането на пътищата ще става по няколко компонента: според тонажа на камиона се разделят три категории плюс автобуси, спрямо екологичния клас - четири категории, както и спрямо вида републикански път - три категории (магистрали, първокласни и второкласни пътища). Цените за всички тези категории ще бъдат различни.
Зам.-министърът уточни, че през първата година от стартирането на тол системата тя трябва да носи около 600 млн. лв. приходи. Първоначално държавата очакваше около 1 млрд. лв. на година. Все още не е ясно и кога реално ще стартира системата - тестовете трябва да започнат от 16 август, а предложението на ГЕРБ от началото на седмицата бе таксуването да е от март 2020 г.