Държавните бензиностанции ще взривят пазара на имоти
Това каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация
~ 2 мин.
Когато се яви търговец, който купува за бензиностанция, цените скачат. В момента, в който държавата се яви с намерението да започне да купува, тя ще взриви пазара на недвижими имоти и спекулата ще тръгне нагоре. Това каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация, в ефира на bTV тази сутрин.
Цената на земята, по думите на Делчев, е „критична“ за изграждането на една бензиностанция. В урбанизирани територии тя е скъпа, като там обикновено се купуват между декар и два за целта. Извън града, особено по магистралите, се купуват по 3-6 декара и там цената е много висока.
Освен земята, другият важен компонент за това колко струва изграждането на една бензиностанция, са съоръженията. Според големината и това колко е луксозна тя, цената им варира между 500 хил. лева и около и над 1 млн. лв.
Около година отнема нормалният процес на изграждане на една бензиностанция, каза Делчев, добавяйки, че това е така, ако не е нужно да се променя предназначението на парцела. Според него въпреки, че държавата ще ускори административните процедури, амбицията ѝ да построи 100 бензиностанции за една година „звучи доста оптимистично“.
Според Андрей Делчев решението на държавата да навлезе на пазара с горива с мотива, че иска да го балансира, противоречи на позицията на Комисията за защита на конкуренцията, че на него няма картел и злоупотреба с монополно положение.
Той обоснова високите цени на някои бензиностанции с пазарния механизъм, при който се работи и липсата на ценови регулатор. „Някои търгуват на ниски цени и големи обороти, други се целят в по-високи цени. Ако нямат потребители, ще изхвръкнат от този пазар. Това, че продават на тези цени, значи, че някой спира на тези бензиностанции и зарежда“.
Наличието на магазин, кафене, ресторант и пр. „съвършено директно се отразява на цената“, каза Делчев, обяснявайки, че търговецът се е постарал да инвестира повече в площ и оборудване, включително на бързи колонки за зареждане. В този контекст той напомни, че има нискотарифни авиокомпании и вискотарифни, като и едните, и другите имат клиенти. Същото е и с магазините и ресторантите.
„Цялата верига, която се регулира от пазарните механизми, има високи и ниски цени. Само в търговията с течни горива искаме цените да са ниски. Защо? Ако някои иска да продава на високи – ако може, да продава“.