Дигиталният порив на Агенцията по заетостта удря на камък
Под 5% от заявленията за безработица са подадени онлайн
~ 2 мин.
Агенцията по заетостта (АЗ) е обслужила едва 1890 безработни по електронен път. Това е под 5% от общо подадените около 44 000 заявления за безработица в бюрата по труда от началото на кризата с коронавируса.
Бройката на обслужените по електронен път граждани бе съобщена официално от Министерството на труда и социалната политика в неделя. По-рано същия ден ресорният министър Деница Сачева коментира и общо подадените заявления за безработица от началото на коронакризата в ефира на Nova.
Социалното ведомство взе решение да позволи на гражданите да подават заявления за безработица и онлайн, правейки лъвски скок към дигитализация на аналоговите си услуги. Регистрацията преди това бе възможна само на гише в бюрото по труда, при това по местоживеене.
“Преждевременната” електронизация дойде с цел да се ограничи струпването на хора пред гишетата в условията на епидемията от коронавирус. През последните дни обаче се появиха множество кадри на опашки пред бюра по труда. Числата по-горе доказват същото. Причини за очевидната тенденция можеда бъдат потърсени в по-ниската дигитална грамотност на гражданите, липсата на електронни подписи (такива в момента се предлагат безплатно за период от един месец) или пък в не достатъчно добрата информационна кампания за предоставената възможност.
Заради ситуацията идната седмица се предвижда отварянето на допълнителни офиси на бюрата по труда на различни локации из по-големите градове. Иначе заявления за безработица могат да се подават и по пощата.
Ето какви данни споделиха още от социалното ведомство:
- Близо 7000 души са се възползвали от всички възможни електронни услуги на социалното ведомство.
- В Агенция социално подпомагане (АСП) са подадени 1042 заявления от граждани за детски, семейни помощи и за хора с увреждания, както и за винетки.
- Агенцията за хора с увреждания (АХУ) е обработила 146 електронни заявки.
- До началото на април онлайн услугите, които Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) е предложила на гражданите са 182, като повечето от тях са свързани с правата на децата. На Националната телефонна линия за деца 116 111 са постъпили 3350 обаждания, а броят подадени сигнали през март е 80. Това е най-високият брой получени сигнали за един месец от старта на линията. Консултациите за март са 935. За периода на извънредно положение ИА „Главна инспекция по труда“ (ГИТ) също е обслужвала хората предимно онлайн. Всички услуги, които ГИТ е предоставила през това време са 3394.
- От началото на извънредното положение до края на март на безплатния телефон - 0800 88 001, са постъпили 5262 обаждания.
- Гореща линия има и в АЗ за периода от 13.03.2020 г. до 02.04.2020 г. са постъпили 1396 телефонни обаждания.
- През същият период на официалната електронна поща на Агенция по заетостта са постъпили 1846 писма, касаещи същите въпроси.
- ДАЗД също помага на хората и чрез обработване на сигналите, постъпили на електронната им поща, които са 99, както и в секцията “Попитай тук COVID-19“ на уеб страницата на агенцията – над 35.