Дизелът у нас е сред най-скъпите в ЕС
Има нещо гнило на пазара на горива, смята депутатът
Мартин Димитров:
~ 2 мин.
Цената на дизела без данъци, акциз и ДДС в България за последния месец е между 3-тата и 4-тата най-скъпа в целия ЕС. Това заяви реформаторът Мартин Димитров по време на парламентарния контрол във въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за цената на горивата у нас.
Според данни от вчера по-висока е цената на дизела без данъци само в Дания, Гърция и Малта. Следва България. В страни като Австрия и Белгия цената на дизела без данъци е между 30-33 стотинки за литър по-малко, отколкото в България, недоволен е Мартин Димитров. Средно за ЕС цената на дизела без данъци в България е между 12 и 20 стотинки по-висока от средното ниво за целия ЕС, подчерта депутатът от РБ.
Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива, убеден е Мартин Димитров. Конкуренцията не работи, смята той. Не може да имаш най-ниско платежоспособното търсене, каквото е в България и това да предполага една от най-високите цени на дизела, коментира Мартин Димитров.
Вицепремиерът Томислав Дончев се съгласи със значимостта на проблема. Доказан факт е, има и изведени математически зависимости, че ниски цени на горивата дават големи, бих казал огромни, шансове за по-ускорен икономически растеж, призна той.
Затова е поискал становище от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) дали спазват правилата на свободната конкуренция при образуването на цените на горивата. Според него трябва да се направи сериозен анализ на проблема и да се търси решение.
Дончев добави още, че е провел среща с Българската газова и петролна асоциация, на която повдигнал въпроса. От там и от Лукойл му обяснили, че Лукойл разполага с по-ниско технологично ниво на оборудването в сравнение с рафинериите в Западна Европа.
Според данни от вчера по-висока е цената на дизела без данъци само в Дания, Гърция и Малта. Следва България. В страни като Австрия и Белгия цената на дизела без данъци е между 30-33 стотинки за литър по-малко, отколкото в България, недоволен е Мартин Димитров. Средно за ЕС цената на дизела без данъци в България е между 12 и 20 стотинки по-висока от средното ниво за целия ЕС, подчерта депутатът от РБ.
Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива, убеден е Мартин Димитров. Конкуренцията не работи, смята той. Не може да имаш най-ниско платежоспособното търсене, каквото е в България и това да предполага една от най-високите цени на дизела, коментира Мартин Димитров.
Вицепремиерът Томислав Дончев се съгласи със значимостта на проблема. Доказан факт е, има и изведени математически зависимости, че ниски цени на горивата дават големи, бих казал огромни, шансове за по-ускорен икономически растеж, призна той.
Затова е поискал становище от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) дали спазват правилата на свободната конкуренция при образуването на цените на горивата. Според него трябва да се направи сериозен анализ на проблема и да се търси решение.
Дончев добави още, че е провел среща с Българската газова и петролна асоциация, на която повдигнал въпроса. От там и от Лукойл му обяснили, че Лукойл разполага с по-ниско технологично ниво на оборудването в сравнение с рафинериите в Западна Европа.