До 24 часа се решава съдбата на пакет „Мобилност“
Към момента ЕК не е излязла с официално становище, което означава, че няма повод за еуфория
До 24 часа Европейската комисия (ЕК) се очаква да излезе с официално становище, свързано с пакета „Мобилност“ (наричан още плана "Макрон"). От него ще стане ясно дали отпадат промените, за които се бяха договорили Комисията, Съвета на ЕС и Европарламентът, научи Economic.bg от свои източници в Европрламента.
След вчерашното заседание на Европейската
комисия в Страсбург, изданието Politico
цитира зам.-председателят на ЕК Валдис Домбровскис, който заяви, че
Комисията ще спре въвеждането на промените, свързани с пакета „Мобилност“, насочени към задължението на камионите да се връщат в държавата по регистрация на фирмата поне веднъж на 8 седмици.
Според ЕК това ще доведе
до увеличаване на вредните емисии в атмосферата, което е в противоречие с
целите, които си постави Европейската комисия за борба с климатичните промени. Новите
правила предвиждат допълнително излишно движение на дизеловите камиони по
европейските пътища, пише изданието.
Economic.bg научи, че към момента ЕК все още не е излязла с официално становище, което означава, че няма повод за еуфория и страната ни все още не е постигнала своите искания, свързани със задълженията на транспортните превозвачи.
Припомняме, че точно преди седмица Комисията, Съветът и Парламентът постигнаха споразумение относно пакета „Мобилност“, според което шофьорите се задължават да се връщат в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици (а не на всеки две, какъвто беше първоначалния вариант на текстовете), независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Това от своя страна „задоволи“ исканията на България до някаква степен, но не съвсем. В деня на споразумението транспортният министър Росен Желязков обяви, че България ще иска арбитраж заради плана Макрон. По думите на транспортния министър става дума за едно голямо противоречие. От една страна говорим за подобряване на Европа, за зелена мобилност, а действаме наопаки и увеличаваме вредните емисии.
Ако Европейската комисия излезе с официално становище, че няма да приеме новите промени, то това автоматично ще означава, че страната ни може отново да настоява за отпадне изцяло задължението на превозното средство да се връща в държавата, в която е регистрирано. Каквото е искането на България, защото според Росен Желязков тези изисквания са дискриминационни.