Домашните помощници в София получават до 2200 лв. на месец
До няколко месеца компанията ще наеме още 200 души в столицата, подходящи кадри обаче няма
Онлайн платфорамата „Доместина” е технологичен стартъп, създаден през 2013 години. Компанията предлага услуги за професионално почистване на дома и офиса в София и Пловдив, а от началото на годината работи и във Варшава. Основатели на "Доместина" са Владислав Симов и Николай Казмин.
Симов се е занимавал с много неща - на 18 години прави транспортна компания за превоз на опасни товари, след което работи в сферата на външната и BTL реклама, а накрая управлява фирма за мениджмънт на жилищни сгради. Именно тогава се ражда идеята за "Доместина". Ето какво каза Владислав Симов пред Economic.bg:
-Разкажете малко повече за услугите, които предлага „Доместина” и в кои градове работите?
„Доместина” работи в София, Пловдив и Варшава и на практика представлява Uber за домашни помощници. Благодарение на технологията, която създадохме, компанията предлага на хората професионална помощ за домакинството в рамките на няколко клика в нашата онлайн платформа. Системата ръководи всички оперативни процеси. Затова начинът, по който работи компанията, дава възможност да се развива с бързи темпове. Клиентът получава посещение вкъщи в рамките на 4 часа или 8 часа, след като заяви и плати услугата.
Посещенията са фиксирани в два времеви периода - от 8:30 часа сутринта до 12:30 часа и от 13:30 часа до 17:30 часа. След всяко посещение клиентът попълва обратна връзка, която показва качеството на работа и комуникацията с домашната помощница. Не е случайно, че 63% от заплатите на домашните помощници зависят от оценките на клиентите. На месец изпълняваме около 3 хил. посещения при клиенти, като малко над 2 хил. са в София. На практика в столицата обслужваме 800 домакинства.
Освен по домовете, отскоро „Доместина” предлага и почистване на офиси в София – от 18:00 до 20:00 часа и от 20:30 до 22:30 часа. Тази ниша остана свободна, тъй като големите почистващи компании нямат интерес към малките офиси от 50 до 250 кв. метра. Предимството ни пред останалите почистващи фирми е, че цената на 2-часово посещение е 29 лева, като за тях фирмата получава и фактура.
-Можете ли да разкажете как стартира компанията и каква беше първоначалната инвестиция, която направихте?
В момента нашият бизнес е познат и доста компании в света предлагат подобни услуги, но ние сме компанията в световен мащаб, която наема хора. Масовият модел, по който работят стартъпите в Европа и САЩ, е да създадат платформа, на която се събира търсенето и предлагането. Смятам обаче, че нашият модел е доста по-успешен и вече 3 години след създаването на компанията можем да видим, че е точно така. В сравнение с компании, които събраха много агресивно финансиране в Европа и САЩ и за по 1 година похарчиха между 40 и 60 млн. долара, ние имаме две инвестиции за общо 400 хил. евро. Основният ни инвеститор е инвестиционният фонд LAUNCHub, който заложи на нас два пъти - през март 2015 г. и през септември 2015 г. Във втория рунд влязоха и двама ангел инвеститори – единият е основателят на „Телерик” Светозар Георгиев, а другият – главният изпълнителен директор на „Метро България” Вероника Пунчева.
С помощта на инвеститорите създадохме бизнес, който расте бързо и в момента се намираме в ситуация, в която има изключително голямо търсене, но не можем да наваксаме с предлагането. Според нашите изчисления компанията може да нарасне 10 пъти на българския пазар.
-Какви са вашите приходи сега?
От март 2015 година досега оборотите и приходите на компанията са нараснали 12 пъти. „Доместина” извади на светло едни процеси, които се случваха неофициално. Хората, които наемат домашни помощници от сивия сектор, не ги назначаваха на трудов договор. За разлика от тях през тази година "Доместина" ще внесе в бюджета 1,2 млн. лв. за осигуровки.
-Клиентите могат да поръчат услугата чрез онлайн платформа. Как се справяте с конкуренцията на големите фирми за почистване и има ли поле за развитие у нас?
На практика на българския пазар ние нямаме пряка конкуренция. Основният ни конкурент обаче остава сивият сектор. Традицията е у нас да се наемат домашни помощници, препоръчани от приятел. Ние обаче успяваме да предложим услуга и цена, която успява да конкурира предлаганите цени в сивия сектор.
-Какъв е профилът на домашните помощници, които работят за Вас и срещате ли проблеми с наемането на персонал? Колко души работят за Вас в момента и какви са средните заплати?
Една домашна помощница, която започва работа в София, на първия, втория месец тя може да достигне до 1100 лв. стартова заплата. Промяна в компанията пък дава възможност на домашните помощници да израстват в професията. Най-добрите от тях могат да станат ментори и да помагат на останалите домашни помощници със съвети и коментари по отношение на тяхната работа. Една помощница може да стане ментор след 8 месеца и може да получава възнаграждение от 2200 лева заплата. Това ни превръща в бизнес, който е гейм-чейнджър.
В момента в София работят около 100 души, във Варшава – 16 души, като този месец ще наемем още 16. Целта ни е до няколко месеца да наемем и още 200 човека в София. От седмица в компанията работа започва и първият мъж. Причината е, че досега мъжете не проявяваха интерес към длъжността домашен помощник, но сега нещата се променят.
-Лесно ли се намират служители и успявате ли да намерите подходящи кадри?
Не, по-лесно е да намерим инвеститори в компанията, отколкото служители и то при такава заплата и 8-часов работен ден. Проблемът е слабата заинтересованост на хората да имат постоянна работа. Много се говори за недостига на кадри в технологичния сектор, но точно толкова голям е недостигът на нискоквалифициран персонал. Бизнесът има крещяща нужда от хора и тук не става дума само за пари. В България вече има много успешни мениджъри, които могат да си позволят да дават високи заплати, но няма кой да работи за тях. И колкото всички да си мислят, че България е бедна държава, тя всъщност е много социална към хората, които не работят.
След като наемем домашните помощници, те минават през задължителни обучения. В рамките на два дни кандидатите се подготвят за тест от 50 въпроса, на база на който се вижда какво е научил кандидатът и къде са неговите пропуски. Ако се наложи, му се дава допълнителна информация, и в следващите дни отива при клиенти с четири различни домашни помощници с висок рейтинг. Тестът е за обща култура, като те трябва да знаят например как могат да обръщат стотинки в левове и кой е авторът на дадено литературно произведение. В крайна сметка на работа назначаваме между 1% и 2% от всички кандидатствали, като средно на месец кандидатстват около 200 души. Най-основното, което търсим в хората, е те да са достатъчно адаптивни и интелигентни, за да знаят как да комуникират с хората.
-А какъв е профилът на клиентите на „Доместина” и какъв е жизненият стандарт на хората, които използват вашите услуги? Може ли да се каже, че българинът вече е готов да допусне чужд човек в дома си?
Масовите ни клиенти са хора от средната класа, 25-45-годишни, професионалисти, заети да развиват собствената си експертиза и узрели до там да делегират на друг професионалист грижата за тяхното домакинство. Любопитното е, че около 80% от поръчките се правят от жени.
-Какви услуги избират клиентите на „Доместина”?
Повечето клиенти използват услугата "почистване веднъж седмично", като винаги се предплаща за 4 седмици напред. Има клиенти, които избират посещение "6 пъти в седмицата". Масовият избор обаче е на абонаменти – 39 лв. за 4 часа, както и пакетът за единично посещение от 42 лв.
-Какви са плановете Ви за развитие на бизнеса?
От януари „Доместина” оперира на полския пазар. В момента работим във Варшава, като там служителите ни са само поляци. Интересното е, че местните ни конкуренти наемат украинци. Моделът на работа на "Доместина" е такъв, че позволява да плащаме високи възнаграждения – около 900 - 1000 евро с осигуровките. До три месеца предстои да предлагаме услугата и във Вроцлав, като целта ни е през следващата една година да работим в общо 7 града в Полша.
-Предвиждате ли разширяване на услугата в други градове в страната или в чужбина например?
Към момента България не е интересен пазар за нас и сме доста агресивни в намеренията си за присъствие в Европа. Както казах, съвсем скоро ще отворим офис във Вроцлав, където ще тестваме един нов подход за активиране на потреблението. Плановете ни са до края на годината да отворим нов рунд за финансиране. Вече се водят разговори със заинтересовани инвеститори, като целта ни е да съберем пари, с които да стъпим на всеки смислен пазар в Източна Европа.
В момента нямаме интерес към Западна Европа, а по-скоро имаме интерес да работим в Истанбул, тъй като там има голям потенциал за развитие. Истината е, че Истанбул ще бъде сериозен тест за нас и голям транплин за азиатския пазар. В града все още няма компания, която да предлага почистващи услуги в дигитална среда, но и да има все пак това е 14-милионен пазар. Ако компанията продължи да се развива със същите темпове, след 2 години можем да решим да отидем и зад океана.