Доставките на най-големия смартфон пазар се сринаха с 15%
От промените в Китай ще пострада най-много премиум сегментът
~ 3 мин.
Доставките на смартфони в Китай, който е най-големият пазар за тези устройства в света, са спаднали с между 12% и 15.5% през миналата 2018 г., сочат данните за сектора, пише Reuters. Новината за драстичното свиване идва на фона на мрачните прогнози, подадени от гигантите Apple и Samsung.
Информацията за спада на доставките с 15.5% идва от Китайската академия за информационни и комуникационни технологии (CAICT), изследователски институт към Министерството на индустрията и информационните технологии в страната. Равносметката от въпросното свиване е, че на пазара са пласирани около 390 млн. единици в рамките на миналата година.
Само през декември спадът на годишна база е около 17%.
Фирмата за проучване на пазара Canalys пък е подала данни за 12% спад през 2018 г., като очаква доставките на смартфони в Китай да се свият до под 400 млн. броя през 2019 г. За последно такива параметри са били регистрирани през 2014 г.
Китайският пазар на смартфони, който е най-големият в света, може да се свие с още 3% през тази година, казват още от Canalys. Това би означавало трета поредна година на спад. През 2017 г. доставките на смартфони в страната са паднали с 4%.
Доставките, за които се говори в докладите, са изпратените смартфони от производителите към търговците на дребно и доставчиците. Те не отразяват директните продажби, които се случват едва когато клиентите всъщност си купят устройства от наличните в магазините. При всички положения обаче спадът на китайските доставки през 2018 г. ще отрази негативно на световния пазар на смартфони, като Canalys очаква той да се свие с 1%.
Apple вече вдигна анализаторите на крака, след като миналата седмица обяви, че очаква спад на тримесечните си продажби, посочвайки като причина забавянето на търсенето в Китай. Новината разтресе пазарите и гигантът от Купертино, чиято пазарна капитализация преди по-малко от половин година достигна рекордните 1.1 трлн. долара, сега се оценява на около 700 млрд. долара, падайки до номер 4 в класацията за най-скъпо струващите публични компании в света.
Китай, от своя страна, който години наред привлича вниманието на технологичните играчи, сега страда от изострящата се търговска война със Съединените щати. Отношенията между двете държави доведоха до спад в търсенето на джаджи като цяло. Освен това китайският пазар вече не е развиващ се, тоест постоянно и бурно растящ. „Китай вече е напълно зрял пазар и удължаването на циклите на опресняване на смартфоните ще бъде новото нормално“, казват от Canalys.
„По-слабият икономически растеж и по-ниското доверие на потребителите най-вероятно ще засегнат премиум сегмента през първата половина на 2019 г.“, коментира още ТуанАнх Нгуен от Canalys. Според него Apple е най-голямата жертва на тази тенденция, а в добавка на това американският производител все повече изостава от местната конкуренция, включително по отношение на иновации и атрактивни цени.
Другият голям играч в сферата Samsung също изпитва затруднения напоследък, продиктувани от забавящите се продажби на мобилни телефони и слаби иновации. Преди броени часове корейският гигант обяви, че очаква спад от 29% на тримесечната си печалба.
Междувременно китайските компании като Huawei и Xiaomi все по-уверено оспорват господството на Samsung на много ключови пазари. Huawei вече изпревари Apple и е вторият най-продаван бранд в света. Очакванията са, че тази подредба ще се запази през 2019 г., като не се изключва възможността китайският производител да детронира и сегашния номер 1.
В момента Samsung контролира над една пета от световния пазар, следван от Huawei, който има пазарен дял от 14%, сочат данните на Canalys.