Две истории за една икономика – какво всъщност се случва в Русия
Официално безработицата е рекордно ниска, но всъщност стотици хиляди неработещи са извън статистиката, докато милиони може да изпаднат от пазара на труда
Рекордната заетост в Русия е сигнал за изненадващо плавно отделяне на страната от Запада. Бързата замяна на вериги като McDonald's и Starbucks с местни алтернативи показва, че животът сякаш се връща към нормалното. Въпреки това натискът в сърцето на икономическата машина се увеличава, а случващото се с най-големия автомобилен производител в страната е ярък пример за дълбоките контрасти между думите и реалността.
Шест месеца след началото на войната в Украйна „Автоваз“ чертае стратегии и се бори да устои на това, което Владимир Путин нарича икономически „блицкриг“ от Запада. Концернът възобнови производството на своята марка Lada това лято, след като то беше спряно през март заради западните санкции, хаоса с доставките и загубата на френския партньор Renault. Официално компанията не е уволнила никой от своите 42 000 служители.
По-голямата част от 3200-те работници във фабриката в индустриалния град Ижевск, където производството на автомобили не е възобновено, са в отпуск от март. Компанията плаща две трети от заплатите им, въпреки че на някои служители е дадена временна заетост около фабриката на намалено работно време.
Този месец автомобилният производител предложи на всички работници в Ижевск еднократни плащания, за да напуснат, тъй като иска да съсредоточи повече производство в основния си завод в Толиати.
„Това е избор между лошо и ужасно“, каза Александър Князев, имайки предвид дилемата дали да вземе обезщетение от 200 000 рубли (3400 долара), или да остане на работата си в цеха за щамповани части на каросерията в Ижевск.
Миналата седмица той избра да напусне фабриката, която му плащаше над 45 000 рубли на месец.
Вече нямат нужда от толкова много техници.“
Попитан колко работници са избрали да приемат уволнението, „Автоваз“ посочва пред Reuters, че ще разкрие окончателния брой следващия месец, добавяйки, че тези работници с намалено работно време ще се върнат към петдневна работна седмица в завода от 29 август.
Компанията не даде подробности за плановете си за Ижевск, въпреки че каза по-рано този месец, че остава ангажирана със завода. Според официалната информация той ще бъде преоборудван, за да произвежда първата руска електрическа кола, Lada e-Largus, и ще запази поддържащи функции.
„В настоящата ситуация на санкционен натиск и нарастващ брой променливи ние предприемаме всеобхватни мерки за поддържане на заетостта“, каза тогава президентът на „Автоваз“ Максим Соколов.
Рубен Енкиполов, професор по икономика в Новото икономическо училище в Москва, каза, че борбите в автомобилния сектор са маскирани от „скрита безработица“, при която работниците не са съкращавани, а вместо това са изпращани в отпуск за неопределено време. Неговата прогноза е, че безработицата ще се повиши към края на годината, когато вероятно ще стане ясно, че е малко вероятно санкциите да бъдат премахнати в близко бъдеще.
В Русия икономическите кризи не водят до масова безработица поради спецификата на руския пазар на труда, каквато е практиката с отпуска“, отбеляза Енкиполов.
Руското министерство на икономиката отказа коментар. Този месец ресорният министър Максим Решетников отхвърли всякакви твърдения за драматичен ръст на безработицата, която официални данни фиксираха на рекордно ниско ниво от 3.9% към края на юни.
„Мисля, че през есента ще се отдалечим от тези рекордно ниски числа, но нека не драматизираме, ситуацията е под контрол“, каза той на конференция в Екатеринбург.
В друг сигнал на оптимизъм от страна на властта – на фона на високите цени на петрола и популярните политики за смекчаване на въздействието на инфлацията – последните правителствени прогнози показват, че дълбочината на икономическото свиване на Русия ще бъде по-малко сериозна, отколкото бяха първоначалните очаквания.
Символ на успеха
Автомобилите не са единствената руска индустрия, която понася удари от сблъсъка със Запада. Общо 236 000 руски работници са били или в отпуск, или с намалено работно време към края на юли, според вицепремиера Татяна Голикова. Те не са част от официално регистрираните 3 милиона безработни в Русия.
Около половината от всички ръководители на полети, или 14 000 души, са били уволнени или назначени на непълен работен ден, например. Няколко чуждестранни компании, напускащи Русия, от шведския мебелен гигант Ikea до испанската модна верига Zara, също съкратиха персонал.
И все пак автомобилният сектор е пострадал най-много, като производството на леки автомобили е спаднало с 62% през първата половина на годината спрямо същия период през 2021 г., според държавната статистическа агенция.
Глобални производители на автомобили, включително Volkswagen, Nissan, Hyundai, Stellantis, Mitusubshi и Volvo, спряха дейността си в Русия и пуснаха работници в отпуск на законовите две трети от заплатата, след като Москва нахлу в Украйна.
Всичко това остави повече от 14 000 руски автомобилни работници в отпуск. Бъдещето на много от тях изглежда несигурно, тъй като конфликтът продължава. Това е и рязък обрат за индустрията, която е символ на руския успех от десетилетия, привличайки чуждестранни играчи и превръщайки се в един от най-големите работодатели в страната.
Автомобилният спад може да има широкообхватни икономически последици – в индустрията са заети около 400 000 души през 2020 г., като около 10 пъти повече работници зависят косвено от сектора, според правителствени данни.
Компенсиране на застоя
„Автоваз“ се опита да се адаптира, откакто западните санкции откъснаха Русия от много глобални вериги за доставки и експортни пазари, пускайки серия от опростени модели с по-малко чуждестранни компоненти, които трудно се доставят.
През юни компанията започна производството на нова Lada Granta, която се предлага без функции като дистанционно управление без ключ или климатик, за които се разчита на вносни компоненти.
Въпреки това обемът на продажбите е намалял с 63% през първите седем месеца на годината до 85 000 автомобила, като производството на моделите Lada Vesta, Lada X-Ray и Lada Largus е спряно напълно.
На някои места, като например Ижевск, други сектори може да компенсират автомобилния застой.
Князев, който напусна „Автоваз“ в Ижевск, се надява да получи работа във фабриката на оръжейника Калашников в града. Дори и тогава обаче е много вероятно да получава по-ниска заплата, отколкото в автомобилния производител.
Повече от 100 бивши служители на „Автоваз“ вече са били наети от Калашников.
Никой нищо не знае
Въпреки тези усилия половин година след началото на войната на Путин много хора в този индустриален град обмислят несигурно икономическо бъдеще. 58-годишният Сергей, мениджър в завода на „Автоваз“ в Ижевск, който отказа да съобщи фамилното си име, сподели, че самият той е решил да не вземе обезщетението.
Те не гонят никого. Който иска да остане, остава. Много искат да останат“, каза той на изхода на фабриката. „В момента никой не знае нищо. Все още не са взети големи решения. Всички чакат.“
„Автоваз“ заяви, че планира да възобнови производството на Lada Vesta - спряно в Ижевск - в основния си монтажен завод в Толиати през пролетта на следващата година. Компанията обаче не уточни как ще осигурява доставки на части, които в момента не са налични от чужбина заради санкциите.