Държавна чартърна компания: Решение или „поредната печалба за някого“
Част от бизнеса вижда в идеята шанс за стимулиране на сектора, друга – връщане към модела „Балкантурист“
Да се създаде държавна чартърна компания, която да наеме или закупи на лизинг самолети. Това предлагат от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) с цел стимулиране на резервациите за „крилата“ на сезона (б.р. – става дума за месеците април, май, октомври и ноември), „а не както е в момента да се говори за подпомагане на една или друга фирма“.
В отговор на предложението туроператори изразиха своето притеснение, че ако това се случи, само определени групи от хора и хотели ще печелят, а не целият бизнес. Освен това от Обединение „Бъдеще за туризма“ са на мнение, че една подобна крачка би ни пратила назад в годините и вместо да развиваме туризма, ще се върнем към добре познатия модел на „Балкантурист“ (б.р. – това е най-старият български туристически оператор. Създаден е като държавна монополна компания през 1948 г. Свързва се с всички видове пътувания за и от България. През 1995 г. е приватизиран).
Печалба, но само за някои
33 години съм туроператор в Европа и такова нещо до момента не е имало. Според мен е абсурдно“, отбеляза пред Economic.bg Димитър Попов, управител на „Пенгуин Травел“.
Според него може да се говори за изготвянето на схема за дотиране на чартърите извън юли и август, макар че в рамките на европейското законодателство няма регламентирана държавна помощ.
„Така че реално схемата е абсолютно неработеща, няма как да се администрира. Пък е и несправедливо, защото държавната авиокомпания ще пълни хотели, които са частни. А какво става с хижите, къщите за гости и останалите места за настаняване?“, постави логично въпроса той.
Липса на логика в предложението вижда и Даниела Стоева, която е собственик на туристическата агенция „Тандем Травел“. Тя не разбира с какво една държавна компания би била по-конкурентноспособна и в състояние да привлече повече пътникопоток от една частна компанията, каквито очаквания имат хотелиерите. Единственият начин според експертите е, ако тя се субсидира изцяло от държавата, но тъй като сме част от Европейския съюз и работим в условията на пазарна икономика, това всъщност не е възможно.
Само определена част от бизнеса ще спечели, ако се направи държавна чартърна компания, която да кара туристи извън сезона. Къде ще стоят тези туристи? Естествено, на морето, където хотелите са празни“, коментира Попов.
Той напомня, че веднъж същите тези хотели вече са се възползвали от възможността да генерират приход извън сезона, когато приеха украински бежанци. Ако бъде създадена държавна авиокомпания, тя отново ще облагодетелства тях.
7-те кръга на туризма
В България няма полети в „крилата“ на сезона, защото не сме достатъчно търсена дестинация и не успяваме да предложим на туристите достатъчно атрактивен продукт.
Ние се докарваме за пореден път до влизане в дяволски кръгчета, от които не може да се излезе. Все пак не сме Гърция или Турция, с които обичаме да се сравняваме, а сме несъпоставими. Там сезонът е седем месеца, но е толкова, защото и климатичните условия го позволяват. Ако искаме туристи извън активните месеци, трябва да го направим с диверсификация на продукта“, смята Стоева.
Качеството и диверсификацията на продукта са основните проблеми на сектора в България. И това се доказва от факта, че преди около 10 години в „крилата“ на сезона е имало чартъри, като те са започвали средата на април и са приключвали през средата на октомври.
„Мисля, че трябва да бъдем отговорни и да се развиваме в крак с индустрията, а не да се връщаме към стари методи и да искаме нови резултати. За да се привличат туристи, трябва да има продукт. Това е съчетание от услуги и изживяване. Туроператорът е звеното, което създава пакета и съчетава това в едно. Той е звеното, което рекламира, продава и води чуждите туристи в България“, казва Павлина Илиева, председател на Управителния съвет на Обединение „Бъдеще за туризма“. Тя също е на мнение че предложението за държавна чартърна компания няма да проработи.
За сметна на това трябва да се работи в насока подобряване на качеството на продукта и добра реклама, за която е отговорно Министерството на туризма.
Ако нашата мечта е да направим държавна чартърна компания, то тогава можем смело да кажем, че сме в машината на времето, която ни връща към „Балкантурист“.
По отношение на удължаването на сезона и запълняемостта в „крилата“, тази чартърна компания няма да помогне, категорична е Илиева. Според нея има нужда от „много креативните предложения“, които да се предложат за различните пазари. По думите ѝ е необходимо да се наблегне и на работата с Външно министерство – „защото е крайно време да се погледнат възможностите не само на традиционните пазари, но и на по-екзотични такива“.
Какво още предлагат от БХРА?
От хотелиерската организация предлагат и други мерки, чрез които политическите сили в следващия парламент да докажат, че развитието на туризма е национален приоритет. Сред тях са:
- Облекчаването на визовия режим
- 1% от приходите в бюджета от сектора да отиват за реклама
- Нов модел на концесия на плажовете
- Улеснен достъп до банково кредитиране в туризма
- Фирмите в туризма да имат по-лесен достъп до европейски грантове