Дървени стърготини вместо гориво: Стартъпът, който прави EV батериите устойчиви
Материалът се произвежда в ЕС и САЩ, намалявайки зависимостта от китайските доставки на графит
Стартъп от Нова Зеландия превръща изхвърлените дървени стърготини в синтетичен графит, който може да се използва в производството на батерии за електромобили.
CarbonScape прави „биографит“ чрез нагряване на странични продукти от горската промишленост, използвайки процес, наречен термокаталитична графитизация. Така се произвежда въглен, който може да бъде катализиран и пречистен в графит с качество на анода на батерията.
Стартъпът казва, че техният алтернативен графит е по-устойчив вариант и може да помогне на Европа да намали зависимостта си от Китай за литиево-йонни батерии, пише Euronews Green.
Какво е биографит и защо е важен?
Графитът, ключът към производството на EV батерии, понастоящем се извлича от добит естествен графит или синтетичен графит, получен от петролни продукти. Биографитът на CarbonScape е много по-щадящ планетата, според изпълнителния директор Айван Уилямс.
Производството на „традиционен“ синтетичен графит използва суровини, базирани на изкопаеми горива. И отделя 35 тона еквивалент на въглеродния диоксид“, казва той.
Естествено добитият графит може да нанесе тежко въздействие върху животните и околната среда, а процесите на добив и производство, необходими за доставянето на един тон аноден графит от тази суровина, оставят 15 тона въглероден отпечатък.
Вместо това биографитът се създава от странични продукти от горското стопанство, като дървесни стърготини.
Нашият продукт улавя въглерод, който иначе би бил емитиран при изгниването им“, казва Уилямс.
Производството на биографит може да се извършва и в близост до фабрики за батерии, което допълнително намалява емисиите на CO2 чрез намаляване на транспортните разстояния.
Зависимостта от Китай за батериите за EV
CarbonScape се надява, че биографитът може да помогне на западните нации да намалят зависимостта си от Китай за LFP - литиеви, железни, фосфатни - батерии, с които работят много електрически превозни средства.
През 2022 г. Китай е произвел около 5.5 милиона акумулаторни превозни средства според Statista - което представлява повече от половината от глобалните електромобили, произведени през тази година.
Критиците предупредиха, че системата на CarbonScape изисква твърде голямо количество дървени стърготини и не е толкова рентабилна, колкото графита.
Въпреки това, според Уилямс, „използвайки по-малко от 5 процента от страничните продукти на горската промишленост, генерирани годишно в Европа и Северна Америка, бихме могли да посрещнем половината от общото прогнозирано глобално търсене на графит за мрежови и EV батерии с биографит до 2030 г. ”
Миналата година CarbonScape осигури 18 милиона долара финансиране от финландско-шведската горска фирма Stora Enso и базирания в Хонг Конг производител на батерии Amperex Technology Ltd.
Уилямс казва, че инвестицията ще финансира изграждането на търговски заводи за биографит в Европа и САЩ.
Това идва в критичен момент, когато процъфтяващият пазар на електромобили вижда скокове в търсенето на графит.
До 2030 г. светът ще бъде изправен пред глобален дефицит на доставки от 777 000 тона графит, според прогнози на консултантската фирма Project Blue.