Единният билет за влак и автобус се връща на дневен ред
Министерство на транспорта предлага структура на нов Закон за обществения транспорт
Единият билет, който трябва да даде право на пътниците да ползват различни видове транспорт с един и същ превозен документ, отново е в полезрението на управляващите. Предложено е той да бъде регламентиран в нов Закон за обществения транспорт, като за целта са качени за обществено обсъждане консултационни документи от Министерство на транспорта.
Целта е да се създаде правна уредба, която да регламентира по-добре автобусните и жп превозите, правата на пътниците, тарифирането и превозните документи. Законопроектът е обвързан с ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост.
С консултационните документи, чието обсъждане ще продължи цели 60 дни, Министерство на транспорта иска да събере мнението на всички заинтересовани страни.
Направените предложения са вследствие на изготвен анализ на системата за обществения транспорт в страната. Основните проблеми, които са констатирани, са свързани с:
- Липса на единна уредба на обществения превоз на пътници. Уредени са в два отделни закона – за автомобилния и за жп превоз;
- Няма заложено изискване за единна Национална транспортна схема, която да включва автомобилния и жп транспорт;
- Липсват изисквания за оценка на качеството на услугата и механизми за контрол при автобусните превози;
- Няма нормативно уредена възможност за съвместно електронно билетоиздаване на различни видове транспорт;
- Сложни административни процедури и липса на механизми за сътрудничество между различните органи.
Водещата препоръка в анализа е да се въведе нов рамков Закон за обществения транспорт, който да създаде по-ефективни механизми за интеграция и координация между видовете транспорт и сътрудничество между всички заинтересовани страни, участващи в процеса“, се посочва още.
Какво се предлага
Консултационните документи не са същински законопроект. Те служат само да очертаят структурата на бъдещия нормативен документ. Въпроси като лицензионните режими, правилата и изискванията за извършване на съответната превозна дейност, правилата за управление на железопътната инфраструктура и др., ще останат уредени в специалните закони.
В точка, която урежда тарифирането и превозните документи, изрично е записано, че се предвижда новият закон да
уреди нормативно въпросът за начина на формирането на тарифите на превозвачите, както и поетапното въвеждане на единния превозен документ.“
Въпросният единен превозен документ е билет, чиято основна цел е да дава възможност на пътниците да сменят различни видове транспорт – влак и автобус. Идеята за него бе лансирана преди 2 години от бившия транспортен министър Николай Събев по време на редовния кабинет „Петков“. Неговата амбиция бе дори един билет да се използва и за пътуване с въздушен превоз.
Въпреки анонсираната новина през май 2022 г., че ще започне тестване на такава услуга, то нищо подобно не заработи на практика. За да се реализира подобна система, трябва да бъдат систематизирани разписания на влакове и автобуси, както и маршрути.
Именно заради това не е случайно, че място в новия законопроект, намира и т.нар. „Интегрирани транспортни услуги“. На практика това са превозни услуги в рамките на определен географски район, които ползват единно информационно обслужване, система за билети и разписание.
Предвидено е с новия закон да се въведе изрична възможност за общини или области да се сдружават в определена форма за създаването и организирането на интегрирани транспортни услуги, като на пътниците се предоставят единни разписания и тарифи в рамките на района, в който оперира сдружението.
Действащата към момента нормативна уредба не забранява подобно сдружаване, но липсата на изрична регламентация на такава възможност е една от причините то да не се практикува“, се посочва в документацията.
Предвижда се също така законът да формулира правила, върху които да се базира интегрирането на транспортните услуги и да регламентира въвеждане на единни стандарти за обслужването на пътниците, формирането на единна организационна структура, отговаряща за обвързването на различни превозвачи с различни видове превозни средства, разпределянето на финансовите потоци между различните участници в превозния процес и организация и планиране на транспортната задача в рамките на конкретна транспортна или географска мрежа.
За да могат да съществуват интегрираните транспортни услуги обаче е нужно транспортно планиране и Национална транспортна схема. За такава от година наред настояват различни експерти от бранша. Именна такава схема може да даде насока на развитие и синхронизиране на жп и автобусните превози, така че да са два взаимнодопълващи, а не конкуриращи се видове транспорт.
В документацията е посочено, че за Националната транспортна схема ще отговаря министърът на транспорта. Предвидено е изготвяне на транспортни планове на ниво област и/или община от съответните местни власти, които задължително да бъдат съгласувани с Националната транспортна схема. Това на практика може да минимизира правомощия на общините, които в момента имат по отношение на автобусните превози.
Ще бъдат определени отговорните органи и институции, които осигуряват транспортното планиране и последващо обслужване на населението и функциите, които те имат по възлагане на транспортната дейност (за кои транспортни дейности отговарят кметовете на общини, областни управители и за кои са отговорни институции на държавно ниво)“, пише в документите.
Други две изключително важни точки, които ще залегнат в законопроекта, са свързани с процедурите за възлагане за обществен превоз на пътници, както и с компенсациите при извършване на дейността.
Предлага се с новия закон да се регламентират конкретни правила за възлагане на задълженията за извършване на обществената услуга превоз на пътници в съответствие с Регламент (ЕО) № 1370/2007 чрез обществена поръчка, чрез концесия или на вътрешен оператор.“
Необходимостта от разписване на конкретни правила е продиктувана от идентифицираните от практиката на общините-възложители затруднения при подготовката и провеждането на предвидените в законодателството процедури за възлагане изпълнението на обществени превози на пътници по автобусни линии, сключването на договорите с превозвачите и осъществяването на контрола върху изпълнението на договореностите и тяхното отчитане.
Ще бъдат разработени единни минимални критерии за подбор, критерии за възлагане, типови технически спецификации и образци на договори с минимално изискуемо съдържание.
Предвижда се новият закон да съдържа общите принципи на компенсиране, които ще бъдат доразвити в наредба, уреждаща начина на формирането и разходването им.
Преди сключване на договор за обществени услуги за пътнически превоз превозвачът трябва да представя финансов модел на разходите, приходите като цяло и нетните приходи от продажба на превозни документи, както и размер на разумната печалба, които ще бъдат генерирани от договора.“
Задължението за финансов модел ще се прецизира, в зависимост от способа на възлагане (обществена поръчка или концесия) и би могло да залегне в условията на съответната процедура за възлагане.
Ще се гарантира прозрачност на изплатените компенсации и субсидии, като на възлагащите обществен транспорт се вменят задължения за публикуване на информация за изплатени компенсации и за финансовите потоци към превозвачите и респективно се предвидят механизми за контрол при изпълнението на това задължение, пише още в документацията.
В законопроекта ще залегнат още критерии за качество и безопасност, както и права на пътниците. Те включват безопасност, чистота, лесен достъп за хора с увреждания и други.
Предвижда се да бъдат определени контролните органи по прилагането на новия закон и техните функции.“