ЕК не одобрява планираните от кабинета тол бонуси за превозвачите
След провала на идеята „колкото повече рушиш пътищата, толкова по-малко плащаш“, МРРБ търси друг начин да угоди на големите транспортни фирми
Европейската комисия не одобрява тол бонусите за големите транспортни компании в България във вида, в който правителството ги предложи през лятото. Идеята на Министерството на регионалното развитие (МРРБ) беше колкото повече километра изминава един камион, и съответно руши повече пътищата, толкова по-голяма е отстъпката му от дължимите тол такси.
Сега, след негативната реакция на Брюксел, се водят преговори с ЕК за видоизменени бонуси, свързани с тол таксите, за да получат все пак транспортните фирми обещаните отстъпки.
Това стана ясно от изслушване на регионалния министър Андрей Цеков в ресорната комисия в парламента. Въпросът за това какво се случва с планираните бонуси дойде от бившият регионален министър в редовния кабинет „Петков“ Гроздан Караджов. Именно по негово време бяха приети промени в тол тарифите с две плавни увеличения, както и заплащане на тол такси и за второкласните пътища, които преди това се експлоатираха и рушаха от камионите безплатно.
Припомняме, че първото увеличение от 50% влезе в сила от 1 юли 2022 г., а второто бе заложено за 1 януари 2023 г. До развръзката се стигна след тежки преговори на Караджов, но и на тогавашния транспортен министър Николай Събев с превозвачите. С идването на служебното правителство и с довода, че инфлацията в страната е висока, второто увеличение бе отложено с половин година – до 1 юли 2023 г.
Сегашният редовен кабинет пък пусна за обществено обсъждане през август проект с бонуси за изминато разстояние, които обаче да действат ретроактивно – от датата на последното увеличение на тарифите. Така стана ясно, че държавата може дори да връща пари на превозвачите. Проектът обаче потъна в забрава и за него спря да се говори, въпреки че властта го анонсира като „гасене на пожар“, оставен от служебното правителство.
Аз лично съм имал резерви към този подход, тъй като противоречи на принципи на директива. Изпратихме го за съгласуване с ЕК. Получихме категорично становище, че ще противоречи на директива. В момента по указания на ЕК разработваме алтернатива на отстъпките“, заяви днес в регионалната комисия министър Цеков.
По думите му увеличението на тарифите е било правилна стъпка, тъй като за първи път през 2023 г. приходите от винетки и тол такси доближават 800 млн. лв. Така, според Цеков, започваме да се доближаваме до сумата, необходима за годишна поддръжка на пътната инфраструктура, каквато бе идеята на въвеждането на тол системата.
Въпросната нова отстъпка, която министерството разработва, е свързана само с достигане на „горницата на определено разстояние“, поясни министърът. Освен това общият размер на отстъпките не трябва да надвишава 13% от нормалната тол такса, според ЕК.
В известен смисъл е дерогация от смисъла „замърсителят плаща“, коментира Цеков.
И допълни, че се прави анализ доколко браншът е бил засегнат от войната и пандемията и че се разработва схема за държавна помощ. Още не е напълно утвърдена, но по думите на Цеков, ще даде възможност
на всеки превозвач на база заплатените тол такси да получи някаква форма на държавна помощ.“
Бившият министър Караджов заяви, че становището на ЕК е било известно на Цеков още преди да бъде публикуван за обществено обсъждане проектът с предвидените бонуси. Цеков обаче заяви, че е разбрал за него в деня, когато в Министерския съвет е трябвало да гласуват точката.
Караджов контрира, че всички държави около нас повишават тол таксите и че не е добре ние да ги намаляваме. Цеков принципно се съгласи с това, но заяви, че трябва да се вземат предвид и съображенията на бранша по отношение на лошите български пътища.