Facebook ограничава обема данни, които дава на рекламодателите
Досега социалната мрежа подпомагаше бизнеса, като му позволяваше да таргетира рекламата си, използвайки данни от различни източници
~ 2 мин.
Погната от критици за количеството информация, което предоставя на рекламодателите в платформата си, Facebook реши да ограничи достъпа до данни на потребителите. Компанията обяви, че вече няма да подава информация, събрана от други източници, съобщава Re/Code. Досега тя правеше това, за да помогне на бизнеса да таргетира по-добре посланията си до потенциални клиенти.
През последните две седмици обаче най-голямата социална мрежа се озова в окото на буреносен скандал, осветлил неправомерното използване на лични данни на 50 млн. потребители от консултантската фирма Cambridge Analytica. Разкритията повдигнаха множество въпроси за това по какъв начин и каква информация събира Facebook за хората, както и защо я предоставя без знанието им.
Досега социалната мрежа подпомагаше бизнеса, като му позволяваше да таргетира рекламата си, използвайки данни от различни източници. Така компаниите можеха да ползват информация, събрана от потребителската дейност на самата платформа, да си служат със собствена, но и да получават такава, генерирана от тъй наречените трети страни.
Става дума за генератори като Experian и Acxiom, които събират офлайн данни като например за покупки. Когато търговците използват такива данни, за да насочват реклами във Facebook, социалната мрежа даваше част от приходите си на доставчиците на данни. Този вид данни е изключително полезен за бизнеса и особено за малките играчи, които често нямат информация за клиентите си. В бъдеще обаче социалната мрежа вече няма да им ги предоставя.
Един от мотивите е, че Facebook няма контрол над това къде и как тези трети страни събират данните си, което прави подхода рисков. Трябва да се отбележи също, че в Европа само след два месеца влизат в сила и нови много по-строги правила за защита на личните данни, известни като GDPR. Регламентът предвижда сериозни рестрикции към събиращите и съхраняващи потребителска информация, но и по-голяма прозрачност и осведоменост за самите потребители, които трябва да са максимално наясно какви данни се събират за тях, защо и как ще бъдат използвани. На практика това значително ограничава досегашното по-свободно споделяне.