14 фирми инвестират десетки милиони в Бургаската индустриална зона
За начало ще бъдат разкрити 360 работни места, обяви директорът Стамен Стамов
Индустриалният и логистичен парк заема все по-важно място в икономиката на Бургас. Всеки инвеститор, който има интерес към региона, неминуемо поглежда към него като възможност за реализиране на своя проект. За типа инвеститори, кадрите, успехите и предизвикателствата, Economic.bg разговаря с изпълнителния директор на „Индустриален и логистичен парк – Бургас“ Стамен Стамов.
Г-н Стамов, как се развива Индустриалният парк в Бургас, на какъв етап са проектите?
„Индустриален и логистичен парк – Бургас“ се развива доста интензивно през последните 2 години, благодарение на адекватната и амбициозна политика на община Бургас и Национална компания „Индустриални зони“, което носи положителни резултати.
В момента на територията на зоната строят 14 фирми, като 10 от тях вече са придобили парцели, а останалите 4 предстои да започнат инвестиционното си намерение. Интересът на компаниите е сериозен – всеки ден по няколко фирми идват в нашия офис с желание да проучат възможностите за инвестиции при нас.
Какъв е предметът на дейност на тези 14 фирми?
Дейността им е разнородна, но най-вече съсредоточена в областта на леката промишленост – международните превози, автоуслугите, производството на метални конструкции, мебели и хранителни продукти.
Това е напълно естествено, тъй като профилът на Индустриалния парк в Бургас е насочен към малкия и среден бизнес. Търсим фирми с висока добавена стойност и с възможности за създаване на колкото се може повече работни места. Нашата компания защитава публичния ефект от отварянето на нови работни места.
Колко работни места се очаква да отворят тези компании?
До този момент фирмите са поели ангажимент да създадат 360 нови работни места. Трудно е да се прогнозира конкретна цифра работни места, които ще бъдат разкрити в бъдеще. Колкото повече са, толкова по-полезно ще бъде.
Колко са общите инвестиции в Бургаската индустриална зона?
Нашата зона все още е млада и в процес на изграждане, така че е трудно е да се каже в какъв размер са общите инвестиции. Средната инвестиция е между 1 и 2 млн. лв. за всяка фирма, като 2 от дружествата ще вложат над 5 млн. лв.
Какви са изискванията на потенциалните партньори и клиенти?
Стремим се да подсигурим всички необходими условия на нашите инвеститори. Най-често техните изисквания са свързани с размерите на конкретни парцели. Самите имоти в зоната са с различна големина от 2 до 40 дка, като в зависимост от нуждите на клиента могат да бъдат групирани.
Очаква се чуждестранни инвеститори също да се включат в зоната. Има ли конкретно развитие по този въпрос?
Най-активни и заинтересовани са китайски инвеститори. През месец водим преговори с такива, но техните намерения са по-скоро проучвателни. Те са изключително внимателни – първо се информират подробно, след това анализират получената информация и вземат решение.
До този момент имаме само едно инвестиционно намерение от китайски инвеститор – сключихме меморандум с компания за производство на олио за изграждане на предприятие в зоната, но то все още не е реализирано.
В напреднали преговори сме с норвежка фирма за опаковки, с немска компания за производство на кабелни системи, както и с руска компания, която произвежда компоненти за „Камаз“.
Какви предизвикателства срещате при развитието на „Индустриален и логистичен парк – Бургас“?
Предизвикателствата са многобройни, най-често от административен характер. Административните пречки в България все още са факт, но самите индустриални зони търсят пътища за оптимизиране на този процес. Надявам се в близко бъдеще той да стане доста по-бърз, така че да се съкрати времето за реализация на самото инвестиционно намерение, да се намалят разходите и да се спестят неприятните емоции от целия процес.
„Индустриален и логистичен парк – Бургас“ е единствената по рода си индустриална зона в България, която е съвместно дружество между община и държавата. Това дава предимство и увереност на нашите инвеститори при изготвяне на необходимата документация. Ние им съдействаме на институционално ниво – имаме категорична подкрепа от община Бургас, което улеснява и динамизира процеса по получаване на нужните разрешителни, разрешение за строеж и цялостната реализация на инвестиционното намерение.
Какви са конкурентните предимства на България като локация за инвестиции спрямо останалите държави от региона?
Предимствата на България са много. Освен често използваната фраза за плоския данък, голям плюс е непоколебимата воля на общините, които взеха инициативата в свои ръце и се заеха да подпомогнат държавата в обучението на квалифицирани кадри. Те работят в тясна връзка с образователни центрове, професионални гимназии и университети, за да създадат търсените на пазара на труда специалисти.
Важен акцент е поставен върху дуалното обучение, което е доказало своята полза в Германия, а се прилага все по-често и у нас. Случващото се там ни вдъхновява да приложим германския опит. Желанието ни е часовете по практика да бъдат увеличени и реално провеждащи се. Убедени сме, че това ще даде положителен резултат.
Какви конкретни проекти, свързани с дуалното обучение, се развиват в Бургас?
В няколко училища в община Бургас вече функционира пилотен проект, свързан с дуалното обучение. Друг интересен факт е, че в три от учебните заведения в морския град текат интензивни курсове по китайски език и интересът е много голям – записали са се над 800 ученици. Община Бургас е сключила договор с китайското министерство на образованието и няколко китайски учители вече обучават бургаски ученици, а в момента се водят преговори за командироването на още китайски преподаватели. Това силно впечатлява китайските инвеститори и те са все по-заинтересовани от Бургас като инвестиционна дестинация.
Как западноевропейските инвеститори оценяват Бургас като инвестиционна дестинация?
Бургас е интересен най-вече със своите транспортни предимства. Това е един от малкото градове в България, които разполагат с всички видове транспорт – най-голямото пристанище в България, развита жп инфраструктура, АМ „Тракия“, която е част от Паневропейския транспортен коридор №8, карго летище Бургас, включително и фериботна връзка до Русия и Украйна. Благодарение на всичко това, Бургас представлява един естествен транспортен хъб и дава възможности за разнообразни инвестиции.