ГЕРБ не подкрепя промените в образованието
Разпределението на часовете в училище зависи изцяло от МОН
Управляващата партия ГЕРБ се разграничи от предложенията на министъра на образованието проф. Тодор Танев и екипа му за новите стандарти в учебния план, които предизвикаха сериозен скандал.
„Стандартите за учебен план са единствено и само в компетенцията и отговорността на министъра на образованието и науката и на МОН. Те се разработват от министерството, в тях е заложен броя на часовете по отделните предмети, дисциплините, които да се изучават и съотношението между задължителни, избираеми и факултативни часове.”
Това заяви председателят на парламентарната комисия по образование и наука Милена Дамянова, която е основен вносител на Закона за предучилищното и училищното образование и негов съавтор в качеството й на зам.-министър на образованието в първия кабинет на ГЕРБ.
„Законът не определя какви предмети да се изучават и по колко часа. Това се определя единствено и само от МОН”, добави Дамянова. Според нея е некоректно да се обвинява парламентът за едни или други промени, които не идват от тях.
„Изрично във всеки текст от закона е отчетено мнението на министъра. Съобразили сме се и с мнението на МОН”, обясни тя.
Изявлението на Дамянова бе провокирано от вчерашна пресконференция, на която министър Танев и заместничката му Ваня Кастрева заявиха, че промените в учебните планове и програми били продиктувани от новия образователен закон (на ГЕРБ) и те само го следвали. Днес Кастрева отново даде да се разбере, че действията й като зам.-министър, отговарящ за новите училищни стандарти, са изцяло съобразени със закона.
Общественото недоволство срещу промените в учебните планове бе голямо. В публичното пространство, медиите и социалните мрежи се развихри сериозен дебат. Ръководството на МОН бе обвинено в некомпетентност и ощетяване на учащите.
Недоволството бе породено от драстичното намаляване на часовете по основния чужд език в езиковите гимназии, премахването на обучението по история, география, биология, химия в последните две гимназиални години, намаляването на часовете за спорт, музика и изобразително изкуство и промяна в учебните планове, която ще затрудни силно преместването от една гимназия в друга.