Германските коли, които Тръмп не иска
Президентът иска да ги обложи с по-високи мита, но пропуска ключови аргументи
Президентът Доналд Тръмп имаше разговори миналата седмица с големите американски съюзници от Европа, Канада и Япония на срещата на Г-7, като многократно ги обвиняваше в несправедливо отношение в търговията.
На пресконференция в Сингапур във вторник той отново се прицели в често споменавана напоследък цел: вноса на немски автомобили.
"[Европейският съюз не] взема много от това, което имаме, и въпреки това те изпращат Mercedes у нас, изпращат милиони BMW," каза Тръмп. "Това е много несправедливо, и е много несправедливо най-вече за нашите работници и аз ще го поправя".
Неговите оплаквания относно чуждестранните тарифи и мита вече са познати. Ето фактите за немските автомобили в Съединените щати, представени от CNN:
Тръмп казва, че има твърде много немски автомобили
Тръмп заяви пред френския президент Емануел Макрон по време на скорошна среща във Вашингтон, че в САЩ има твърде много немски автомобили. Той повдигна въпроса и пред германския канцлер Ангела Меркел в миналото и заплаши да обложи вноса на немски автомобили с 35%.
Икономистите казват, че Тръмп пропуска две ключови точки: германските производители на автомобили са отворили големи заводи в Съединените щати, което значително намалява нуждата им да внасят автомобили. Плюс това, набелязването на германските производители на автомобили ще навреди на американските работници и икономиката на САЩ.
Германските автопроизводители са продали 1,35 милиона автомобила в САЩ през 2017 г., което представлява около 8% от общите продажби коли в страната. От тях само 494 000 са внесени от Германия в Съединените щати - с 25% по-малко, отколкото през 2013 г., според асоциацията на германските производители на автомобили.
Повечето от останалите са направени в Съединените щати и в Мексико, която има споразумение за свободна търговия със Съединените щати. Американските автомобилни гиганти GM и Ford също правят автомобили в Мексико за доставка до Съединените щати.
Тръмп вероятно ще трябва да излезе от НАФТА, търговското споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада, за да попречи на производителите на автомобили да правят превозни средства в Мексико и да ги внасят през границата.
Германските автомобилни заводи наемат американци
Освен това, големите германски автомобилни компании имат заводи в САЩ.
BMW, Volkswagen и Mercedes, която е собственост на Daimler, имат големи производствени предприятия в САЩ и наемат близо 50 000 американски работници.
Най-големият завод за монтаж на BMW в света се намира в Спартанбърг, Южна Каролина. Миналата година той отчете нов производствен рекорд от над 400 000 автомобила, от които 70% са изнесени в други страни.
Volkswagen има голяма фабрика в
Чатануга, Тенеси, която е произвела 112 000 автомобила миналата година.
А Mercedes е прави 300 000 коли и джипове годишно в Тускалуса, Алабама.
Това е процъфтяващ бизнес: Общият брой автомобили, произвеждани от германски компании в САЩ, се е увеличил със 180 000 през 2013 г. до 804 000 сега, според асоциацията на германските производители на автомобили. Половината се изнасят, включително в Европа и Азия.
Превозните средства, влизащи от Европа в Съединените щати, са с ниско мито от 2,5%. В същото време автомобилите, направени в Америка, влизат с 10% мито за Европейския съюз.
Европа заяви, че е готова да намали тарифите си върху вноса на автомобили по време на последните преговори със САЩ относно митата за стомана и алуминий. Европа казва, че администрацията на Тръмп е спряла преговорите.
Германските производители на автомобили най-вероятно ще намалят инвестициите си в САЩ, ако се увеличат митата за внос. Европейският съюз почти със сигурност ще реагира, като увеличи митата за американските автомобили.
Икономистите казват, че фокусът върху митата е погрешен.
Новите бариери пред търговията биха означавали големи проблеми за индустрията като цяло, която се основава на веригите за доставки на части, които пресичат множество национални граници.
"Да се направи ясно разграничение между това кое е американска кола и кое е немска кола, е, по мое мнение, безсмислица", казва Якоб Киркегор, европейски експерт по търговията от Института за международна икономика Петерсон пред CNN Money миналия месец.