Google обмисля голяма промяна – да направи част от търсенето платено
Широкото проникване на генеративния AI поставя бизнес модела на най-голямата и влиятелна търсачка в света на сериозно изпитание
Google обмисля опцията да таксува част от съдържанието в своята търсачка. Според информация на Financial Times компанията проучва дали да добави определени функции при търсене, извършвани с помощта на изкуствен интелект (AI), към своите премиум абонаментни услуги. Подобно обновяване би било първият път, в който гигантът ще постави някои от основните си продукти зад платен праг. Би било и най-голямата промяна на бизнес модела му досега.
Според трима души, запознати с плановете на Google, компанията разглежда варианти, включително добавяне на определени функции за търсене с помощта на изкуствен интелект, към своите премиум абонаментни услуги, които вече предлагат достъп до новия асистент Gemini AI в Gmail и Docs.
Инженерите разработват технологията, необходима за внедряване на услугата, но ръководителите все още не са взели окончателно решение дали и кога да я пуснат, каза един от източниците на FT.
Традиционната търсачка на Google ще остане безплатна, а рекламите ще продължат да се появяват заедно с резултатите от търсенето дори за абонатите.
Но за първи път Google, който в продължение на много години предлагаше безплатни услуги за потребителите, финансирани изцяло от реклами, ще накара хората да плащат за подобрения на основния си продукт за търсене.
Миналата година Google отчете 175 млрд. долара приходи от търсене и свързаните с него реклами, което е повече от половината от общите й продажби. Това поставя компанията пред главоблъсканицата как да имплементира последните иновации в областта на изкуствения интелект, като същевременно запази най-големия си източник на печалба.
От ноември 2022 г., когато OpenAI стартира ChatGPT, Google се опитва да отговори на конкурентната заплаха, която представлява изключително популярният чатбот. ChatGPT може да дава бързи и пълни отговори на много въпроси, заплашвайки да направи излишен списъка с връзки на традиционната търсачка и доходоносните реклами, които се появяват заедно с тях.
През май миналата година Google започна да тества експериментална услуга за търсене с помощта на изкуствен интелект, която предоставя по-подробни отговори на запитванията, като същевременно продължава да представя на потребителите връзки към допълнителна информация и реклами. Въпреки това тя не бърза да добави нито една от функциите в експеримента, наречен „Search Generative Experience“, към основната си търсачка.
Този вид резултати от търсенето, които включват „моментна снимка, генерирана от изкуствен интелект“, са по-скъпи за Google, отколкото традиционните отговори, тъй като генеративният изкуствен интелект консумира много повече компютърни ресурси. Компанията е предложила достъп до SGE само на няколко избрани потребители, включително на някои абонати на пакета Google One, който предлага предимства като допълнително съхранение в облака срещу месечна такса.
Microsoft, която има широко партньорство с OpenAI, стартира подобрено търсене с помощта на GPT и чатбот, сега наречен Copilot, в своята търсачка Bing преди повече от година. Новите функции с изкуствен интелект обаче не допринесоха за увеличаване на пазарния дял на Bing, който изостава значително от този на Google.
Някои анализатори предупредиха, че рекламният бизнес на Google може да пострада, ако търсачката ѝ предоставя по-пълни отговори, генерирани от изкуствен интелект, които вече не изискват от потребителите да кликват върху уебсайтовете на рекламодателите. Освен това много онлайн издатели, които зависят от Google за интернет трафика, се опасяват, че по-малко потребители ще посещават сайтовете им, ако задвижваната от изкуствен интелект търсачка на Google извлича информация от техните уебстраници и я представя директно на потребителите.
Тази година Google добави ново премиум ниво към своята потребителска абонаментна услуга Google One за потребители, които искат да използват най-усъвършенствания ѝ чатбот Gemini. Освен това тя добави Gemini към Workspace, своя пакет от онлайн приложения за продуктивност като Gmail и Docs.
Не е ясно как точно компанията ще се опита да интегрира търсенето с помощта на изкуствен интелект в тези платени услуги, които предлагат различни ценови нива, или кога ще бъде готово предложението за търсене с помощта на изкуствен интелект. Според хора, запознати процесите, Google все пак може да реши да пусне определени елементи на експерименталната си услуга с изкуствен интелект в основната си безплатна търсачка с течение на времето.
Google заяви, че компанията „не работи и не обмисля“ търсене без реклами, но че „ще продължи да изгражда нови премиум възможности и услуги, за да подобри абонаментните ни предложения в Google“.
От години преоткриваме търсенето, за да помогнем на хората да получат достъп до информация по най-естествения за тях начин“, заявиха от Google.
„С нашите експерименти с генеративен изкуствен интелект в Search вече сме обслужили милиарди заявки и наблюдаваме положителен ръст на заявките в Search на всички наши големи пазари. Продължаваме бързо да усъвършенстваме продукта, за да обслужваме новите нужди на потребителите.“
Той добави:
В момента нямаме нищо за обявяване.“